Polen tar första steget mot snabbtåg mellan Warszawa och Lodz

Översiktskarta över CPK:s planerade höghastighetsjärnväg mellan Warszawa och Lodz, som ingår i det större Y-nätet. Karta: CPK
Översiktskarta över CPK:s planerade höghastighetsjärnväg mellan Warszawa och Lodz, som ingår i det större Y-nätet. Karta: CPK

Polen har tagit ett första formellt steg mot att bygga höghastighetsjärnväg mellan Warszawa och Lodz. Den regionala myndigheten i Masovien har utfärdat det första så kallade lägesbeslutet för järnvägssträckan som även ska koppla samman huvudstaden med den nya storflygplatsen Central Communication Port, CPK.

Beslutet gäller en cirka en kilometer lång sträcka i området vid Warszawa västra station. En del av spåret ska gå i tunnel nära stationen och blir den utgående huvudförbindelsen från Warszawa i riktning mot både CPK-flygplatsen och Lodz. Sträckan är strategiskt viktig eftersom den ska kopplas samman med den långdistanstunnel som redan byggs i Lodz.

Projektet är en del av Polens planerade höghastighetsnät i så kallad Y-konfiguration, där Warszawa utgör navet och där tågen ska gå vidare mot västra Polen. Det statliga bolaget CPK ansvarar för hela satsningen.

Första tillståndet på plats

Enligt CPK är detta det första av totalt tolv nödvändiga lägesbeslut för sträckan mellan Warszawa och Lodz. Beslutet innebär att den aktuella delen får byggas i direkt anslutning till den befintliga spårinfrastruktur som förvaltas av den statliga infrastrukturförvaltaren PKP Polskie Linie Kolejowe.

– Vi har säkrat det första av de 12 nödvändiga lägesbesluten. Den här viktiga sträckan nära Warszawa västra bana banar väg för fortsatta investeringar. Vi värdesätter det konstruktiva samarbetet med vojvoden i Masovien och ser fram emot de kommande besluten, som är avgörande för att projektet ska kunna fortsätta, säger Piotr Rachwalski, styrelseledamot med ansvar för järnvägsinvesteringar i CPK, i ett uttalande.

Det tekniska projekteringsarbetet för den cirka 140 kilometer långa höghastighetssträckan mellan Warszawa och Lodz närmar sig nu sitt slut. Hittills har åtta av de tolv tillståndsansökningarna lämnats in. CPK uppger också att bolaget redan har fått samtliga miljötillstånd samt nio av de 14 vattenrättsliga beslut som krävs.

Markköp och tidsvinster

Warszawa–Lodz var den första sträckan som omfattades av CPK:s frivilliga inlösenprogram. Enligt bolaget har mer än 151 fastigheter, motsvarande 159 hektar mark, köpts in. Över 95 procent av de berörda markägarna har gått med i programmet.

När banan tas i drift väntas restiden mellan Warszawa och Lodz sjunka till omkring 40 minuter, jämfört med cirka 70 minuter i dag. Resan mellan Warszawa och CPK-flygplatsen beräknas ta under 20 minuter. När hela Y-nätet står klart ska resan mellan Poznań och Warszawa ta knappt 1 timme och 40 minuter, medan sträckan Warszawa–Wrocław ska gå på mindre än halva dagens restid.

Den aktuella sträckan mellan Warszawa och Lodz finansieras delvis med stöd från EU:s fond Connecting Europe Facility, CEF 2. Enligt planerna ska banan tas i bruk i slutet av 2032 – samtidigt som CPK-flygplatsen uppges öppna. Förlängningarna från Lodz via Sieradz till Wrocław och Poznań planeras till slutet av 2035.

Satsningen väcker dock fortsatt debatt i Polen. Kritiker ifrågasätter både kostnaderna och om efterfrågan på höghastighetståg verkligen kommer att motsvara de politiska förväntningarna. Samtidigt pekas risken för förseningar och kostnadsökningar ut som betydande, inte minst mot bakgrund av tidigare stora infrastrukturprojekt i landet.

Miljardsatsning i statsbudgeten

Den polska regeringens ministerråd har hittills avsatt över 76 miljarder zloty till CPK:s järnvägsinvesteringar fram till 2032. Det motsvarar omkring två tredjedelar av den nuvarande flerårsplanen för hela CPK-programmet, där både flygplats, vägar och järnväg ingår.

Projektet marknadsförs ofta som ett alternativ till inrikesflyg och vägtrafik, men samtidigt är det tydligt att satsningen är starkt beroende av fortsatt statlig finansiering under lång tid. Erfarenheter från andra europeiska höghastighetsprojekt visar att både kalkyler och tidplaner ofta behöver revideras flera gånger innan trafiken faktiskt kan starta.

Fakta:
CPK-projektet omfattar både en ny storflygplats utanför Warszawa och ett nationellt höghastighetsnät. Höghastighetsbanan Warszawa–Lodz blir den första delen i den så kallade Y-korridoren mot västra Polen.

Källa: Railway Pro, CPK