Enligt en artikel i Dagens Nyheter blev den stora järnvägsutredningen från 2015 aldrig använd av regeringar, trots att den pekade ut centrala strukturella brister. I en ny rapport beskriver utredaren Gunnar Alexandersson hur politiska låsningar stoppade åtgärder redan när utredningen var färdig, och att flera av de viktigaste förslagen aldrig prövades. Samtidigt ökade regeringarnas särskilda uppdrag till Trafikverket snabbt, något han menar gav liten praktisk effekt och snarare bidrog till otydlig styrning.
Rapporten framhåller att fungerande it-stöd för att övervaka järnvägens status fortfarande saknas, trots att behovet identifierades för ett decennium sedan. Alexandersson menar att avsaknaden av moderna system fortsätter att försvåra planering och prioritering av underhållet. Han lyfter också att återkommande politiska kursändringar gjort långsiktigt arbete svårare och skapat en situation där Trafikverket tvingats anpassa sig efter snabbt skiftande inriktningar.
När det gäller kapaciteten pekar han även på att stoppet för de planerade nya stambanorna fått märkbara följder. Utredaren anser att bristen på alternativa rutter och fortsatt hög belastning på befintliga stråk gör systemet mer sårbart för störningar. Det rapporterar Dagens Nyheter. Regeringen skriver i sin kommentar att utredningen tidigare legat stilla av ideologiska skäl, men att delar av slutsatserna nu används för att öka takten i underhållsarbetet, uppger Dagens Nyheter.
Källa: DN, Trafikverket, regeringen.