Sedan natten till söndag den 2 november kör Connecting Stockholm tunnelbanan i Stockholm. Det nya elvaåriga avtalet med SL markerar starten på en ny fas för huvudstadens kollektivtrafik med fokus på kvalitet, trygghet och punktlighet. Omställningen omfattar 3 300 medarbetare, över 150 IT-system och stora förändringar inom drift, underhåll och tillgångsförvaltning.
Det nya tunnelbaneavtalet mellan SL och Connecting Stockholm trädde i kraft den 2 november 2025. Avtalet gäller i elva år och omfattar all tunnelbanetrafik i huvudstaden.
Förberedelserna har varit omfattande. Enligt SL:s tillförordnade trafikdirektör Johan Nordenblank har över 150 IT-system satts upp, fordonsdata migrerats, reservdelar säkrats och tusentals medarbetare bytt arbetsgivare.
Tunnelbanan kör ungefär 2 000 avgångar varje dag och står för nästan hälften av resandet i SL-trafiken med drygt 1 miljon påstigande per dygn. Undersökningar av kundnöjdheten bland tunnelbaneresenärer visar att stockholmarna är nöjda med sin tunnelbana och mätningar av punktlighet och tillförlitlighet visar en hög och stabil leverans genom åren.
FAKTA: Tre nyheter i det nya avtalet
Punktligheten mäts på ett nytt sätt
I det nya trafikavtalet kommer uppföljningen av punktlighet inte längre genomföras manuellt och från utvalda stationer. Punktligheten mäts i stället med hjälp av signalsystemet, och tar in uppgifter om punktlighet från alla stationer. Det innebär ett större underlag som dessutom driver jämn punktlighet i hela systemet. Det blir också snävare kriterier för vad som räknas som en punktlig avgång. Förhoppningen är att detta, i kombination med en ny tidtabell, kommer att leda till en ännu mer punktlig tunnelbanetrafik.
Hittegodshanteringen lämnar tunnelbaneavtalet
SL:s hittegodsverksamhet har tidigare hanterats inom ramen för tunnelbaneavtalet. Nu tar i stället SL Kundtjänst över hanteringen och hittegodsmottagningen flyttar till nya, mer ändamålsenliga, lokaler i Liljeholmen. Hittegodshanteringen kommer successivt att förbättras i och med att det hanteras i ett trafikslagsgemensamt avtal, där dessutom en och samma leverantör kan ta ett helhetsansvar för både hanteringen av hittegods och kontakten med kunderna. Det innebär bland annat att handläggare på SL Kundtjänst kommer att kunna söka efter registrerat hittegods även utanför mottagningens öppettider, vilket inte var möjligt tidigare.
Ambitionshöjning inom området tillgångsförvaltning av fordon
I det nya avtalet införs en utvecklad metodik för tillgångsförvaltning av fordon, fordonsutrustning och verksamhetsutrustning. Den nya metodiken innebär ökad rådighet över SL:s tillgångar och förbättrad tydlighet i tillgångsförvaltningsprocessen. Trafikutövaren får incitament för att optimera underhållet på tillgångarna och det ska introduceras en kvalitetshandbok för kundmiljön i fordonen.
Källa: SL