Efter det kraftiga regnet och översvämningarna i Västernorrland är två av tre järnvägsförbindelser i nord-sydlig riktning stängda. Inlandsbanan är den enda förbindelsen som fortfarande är intakt. Redan under tisdagsmorgonen kunde första tåget ledas om via Inlandsbanan – ett tydligt exempel på hur inlandets järnväg bidrar till att upprätthålla samhällsviktiga transporter i en krissituation.
Det extrema vädret har orsakat allvarliga skador på järnvägsinfrastrukturen i Västernorrland. Kraftiga regn har lett till översvämningar, urspårningar och underminerade banvallar, vilket tvingat fram omfattande trafikstopp. Två godståg har spårat ur på Ådalsbanan och Stambanan genom övre Norrland och situationen har fått stora konsekvenser för både person- och godstrafiken i norra Sverige.
Inlandsbanan är nu den enda järnväg som möjliggör transporter till de norra delarna av landet. När övriga banor i nord-sydlig riktning delvis stängts ned har Inlandsbanan AB och Inlandståg AB agerat för att möjliggöra omledning via inlandet. Redan ett två dagar, omkring klockan 08.30, avgick det första tåget norrut från Östersund via Inlandsbanan.
– Vi arbetar nära Trafikverket och tågoperatörer för att upprätthålla flödet av gods i nord-sydlig riktning och säkra tillgängligheten i en situation där viktiga delar av järnvägsnätet i norr är satt ur spel säger Otto Nilsson, VD Inlandsbanan AB.
Behov av långsiktiga investeringar
Krisen visar på behovet av fungerande alternativ vid störningar. För att inlandets järnväg fullt ut ska kunna ta den roll som krävs behövs investeringar. Det gäller höjd bärighet längs hela sträckan, fler och längre mötesstationer för godståg som ofta överstiger 600 meter, samt förbättrad kapacitet för trafikledning.
Den aktuella banan, liksom övriga järnvägslinjer i norra Sverige, är enkelspårig, vilket ställer höga krav på planering och logistik. Med rätt utveckling kan den bidra till ett mer robust, flexibelt och motståndskraftigt järnvägssystem i regionen.
Avgörande för samhällsviktiga transporter
Bolaget framhåller att resurserna i inlandet gör det möjligt att snabbt ställa om vid förändrade förutsättningar. När kuststråken blockeras kan viktiga transporter fortsätta, vilket minskar risken för leveransstörningar och dämpar de ekonomiska konsekvenserna för företag, samhälle och regioner som är beroende av fungerande infrastruktur.