Efter sommarens tågstopp - Konsumentverket granskar SJ

SJ har under sommaren påverkats av upprepade större tågförseningar och stopp. Foto: Stina Wickenberg
SJ har under sommaren påverkats av upprepade större tågförseningar och stopp. Foto: Stina Wickenberg

Konsumentverket inleder en granskning av SJ efter sommarens omfattande förseningar och tågstopp, rapporterar SvD som hänvisar till Ekot. Myndigheten vill få svar på hur tågbolaget hanterar passagerare vid större störningar i tågtrafiken.

I ett brev till SJ kräver Konsumentverket besked om beredskapen vid omfattande trafikproblem. Enligt myndighetens jurist Maja Lindstrand ligger fokus bland annat på hur ersättningstrafik ordnas, samt hur man säkerställer att resenärer med begränsad rörlighet får hjälp om det behövs.

Granskningen omfattar även SJ:s informationshantering. Enligt Konsumentverket tycks det råda skillnader i vilken information resenärer får och när den ges, beroende på vilken kanal de använder. Detta kan leda till krav på åtgärder eller förelägganden mot bolaget, uppger SvD med hänvisning till Ekot.

SJ uppger till Ekot att man välkomnar granskningen. Under sommaren har tågbolaget drabbats av flera längre tågstopp som orsakat stora störningar för resenärerna.

Källa: Ekot och Konsumentverket