Norra Skog: Banavgifterna hotar klimatsmarta godstransporter

Banavgifterna för tunga godståg har ökat successivt och är nu bland de högsta i Europa, enligt EU-kommissionens senaste rapport. Foto: Norra Skog
Banavgifterna för tunga godståg har ökat successivt och är nu bland de högsta i Europa, enligt EU-kommissionens senaste rapport. Foto: Norra Skog

Regeringen har gett Trafikverket i uppdrag att se över nivåer och beräkningsgrunder för banavgifter i det statliga järnvägsnätet. Skogsägarföreningen Norra Skog ser uppdraget som ett viktigt steg för att förbättra förutsättningarna för klimatsmarta transporter med tåg.

– Det är ett steg i rätt riktning. Dagens system missgynnar klimatsmarta transporter och slår särskilt hårt mot oss i skogsbranschen som verkar i glesbygd med långa transportavstånd, säger Patrik Jonsson, chef för Skog & Virke på Norra Skog.

Enligt EU-kommissionens senaste rapport är dagens svenska banavgifter bland de högsta i Europa för tunga godståg. Samtidigt har tidigare differentierade avgifter – som lägre kostnader för natttrafik eller avlastade banor – tagits bort. Det har lett till ökade kostnader och trängsel på vissa sträckor, enligt Norra Skog.

– Vi har investerat stort i att flytta våra transporter från väg till järnväg. När banavgifterna höjs utan att ta hänsyn till godsslag, transportsträckor eller trafikbelastning undergräver det hela vårt hållbarhetsarbete, säger Patrik Jonsson. 

Norra Skog har sedan 2020 ökat sina järnvägstransporter kraftigt och byggt ut egna omlastningsterminaler. Under 2024 steg föreningens volym med 36 procent, framför allt när det gäller transporter av massaved till fabriken i Husum.

– Vi tror på tåget. Men då krävs att politiken hänger med och ger rätt förutsättningar, säger Patrik Jonsson. 

Trafikverkets översyn ska fokusera på hur banavgifterna kan bidra till stärkt konkurrenskraft för järnvägen och ett mer effektivt kapacitetsutnyttjande. Uppdraget ska redovisas senast den 30 juni 2025.

– Skogsindustrin är ryggraden i många delar av Sverige. Vi behöver järnvägssystemet – och ett effektivt avgiftssystem – för att fortsätta bidra till värdeskapande export, jobb och klimatomställning, säger Patrik Jonsson. 

Källa: Norra Skog