Klüber Lubrications växellådsolja revolutionerar järnvägsunderhåll

Björn Johansson, säljingenjör på Klüber, presenterade växellådsoljor och hjullagerfett på järnvägsmässan Train & Rail.
Björn Johansson, säljingenjör på Klüber, presenterade växellådsoljor och hjullagerfett på järnvägsmässan Train & Rail.

Dubblerad tid mellan oljebytesintervaller, minskat slitage och starka miljöfördelar – det är några av resultaten när järnvägsoperatörer världen över byter till Klübersynth GE 4-75W90.

En ny generation växellådsolja håller på att förändra hur tågoperatörer ser på underhåll och livscykelkostnader. Klübersynth GE 4-75W90 har visat sig i de flesta fall kunna fördubbla tiden mellan oljebytesintervallerna i järnvägsfordon – i vissa fall ännu mer – samtidigt som slitaget på växellådorna minskar.

– Vi har gjort många tester globalt och även haft växellådstillverkare som har mätt slitaget i växellådan före och efteråt. Resultatet visar att vi kör minst den dubbla distansen och har mindre slitage än olja som är specificerad för fordonet. Det talar för att vi har en jättebra produkt, säger Björn Johansson, säljingenjör på Klüber.

Det förlängda oljebytesintervallet innebär inte bara sänkta underhållskostnader, utan också betydande miljövinster.

– Resultaten bekräftar att vi har en riktigt stark produkt, både tekniskt och miljömässigt, säger Björn Johansson.

Han vill också lyfta fram en specialanpassad växellådsolja för järnvägstrafik i kallt klimat med namnet Klübersynth LEG 4-

75W90. – Den klarar temperaturer ner till minus 60 grader och är därför särskilt lämplig i arktiska och andra extremt kalla miljöer, såsom järnvägen mellan Luleå, Kiruna och Narvik.

Vid årets järnvägsmässa Train & Rail presenterade Klüber också ett nytt hjullagerfett Klübersynth BHE 46-403, framtaget för att klara extremt långa eftersmörjningsintervaller.

– Bakgrunden är att vi fick en frågeställning från Schweizerische Bundesbahnen. De skulle köpa nya godsvagnar och ville ha ett nytt fett till hjullagren som klarar ett eftersmörjningsintervall på 20 år. Vi lovade initialt att ta fram en lösning, men vi ville inte sticka ut hakan och säga att den fungerar så många år. Men däremot kunde vi lova att det skulle klara 800000 kilometer utan eftersmörjning. Fettet är godkänt för en hastighet upp till 160 km i timmen och uppfyller DIN EN 12081 och 12082. Det här är ett fantastiskt fett som inte har funnits tidigare på marknaden för de här fordonen och hastigheten, säger Björn Johansson.