Trafikverket testar ny spårteknik på Malmbanan

Projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, har pågått sedan början av 2022.  Foto: Trafikverket
Projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, har pågått sedan början av 2022. Foto: Trafikverket

Trafikverket har börjat övervaka järnvägsspår med hjälp av tåg i reguljär trafik på Malmbanan. Tekniken är en del av projektet MAJ och syftar till att effektivisera underhållet och minska antalet trafikstörningar. Nu samlas data in automatiskt medan tågen rullar, vilket innebär att fel kan upptäckas tidigare än med traditionella metoder.

Trafikverket har börjat använda spårövervakning från tåg i reguljär trafik på Malmbanan. Den nya tekniken förväntas bidra till mer effektiv planering och uppföljning av järnvägsunderhållet.

– Målet är att få en mer tillförlitlig järnväg med färre kostsamma och tidsödande avbrott i trafiken. Fel och brister på spår och räls kommer kunna upptäckas betydligt tidigare än vad som är fallet idag, då det krävts speciella mätningsfordon. Nu är det möjligt för oss att mer effektivt planera och genomföra underhållet på Malmbanan, säger Göran Henning, produktionsplanerare vid Trafikverket.

Spårdata i realtid från rullande trafik

Tekniken används inom ramen för projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ. I projektet monteras mätutrustning på tåg som kör i den ordinarie trafiken. Informationen som samlas in skickas löpande till Trafikverket.

– Det här blir ett viktigt komplement till dagens andra mätmetoder, exempelvis mätvagnen och fast monterade detektorer, säger Magnus Svensson, teknisk specialist vid Trafikverket.

Under 2024 monterades den första mätutrustningen på tåg som trafikerar Malmbanan. Under 2025 används den nu i skarp drift, både på persontåg och godståg. Bland annat övervakas och analyseras höjdläge, slag, skevning och sidoläge på spåren.

En del av järnvägens digitalisering

Projektet är ett av flera initiativ från Trafikverket för att digitalisera järnvägsunderhållet.

– Digitaliseringen kommer medföra enorma möjligheter för både projekten och entreprenörerna att bedriva underhåll i framtiden, säger Magnus Svensson, teknisk specialist vid Trafikverket.

Fakta om MAJ

Projektet Mätning av anläggning från järnvägsfordon, MAJ, har pågått sedan början av 2022. Projektet startade som en innovationsupphandling till vilken leverantörer bjöds in för att presentera förslag på hur man kan mäta järnvägsspårens skick med hjälp av utrustning monterad på tåg i reguljär trafik samt leverera en informationstjänst som bland annat visar vilka avvikelser som skett och är på väg att ske. Projektet är nu inne i den sista etappen.

Källa: Trafikverket