Järnvägsförbindelse Lyon - Turin stängs under minst ytterligare 2 månader

Utsikt från bakänden på ett tåg, av den jordskredsdrabbade Maurienne-linjen som klättrar uppför Mauriennedalen och anländer till Saint-Michel-de-Maurienne, i Savoie, Frankrike. Foto: Wikipedia Common, kredit: Florian Pépellin

Efter jordskredet den 27 augusti i Mauriennedalen (Savojen) var transportminister Clément Beaune gäst på radiostationen France Bleu Pays de Savoie.

Clément Beaune tillkännagav återöppningen av motorväg A43 och rapporterade om läget för arbetet med järnvägsförbindelsen Lyon - Turin via Maurienne och Fréjus-tunneln och finansieringen av inflygningarna till Mont Cenis-bastunneln.

Ingen tågförbindelse

Efter diskussioner med motorvägsmyndigheterna, avdelningen, de statliga myndigheterna och naturligtvis de förtroendevalda, öppnades A43 igen. När det gäller tåg finns det för närvarande ingen tågförbindelse mellan Frankrike och norra Italien. Det kommer att ta längre tid innan järnvägen kan öppnas igen.

För många parlamentsledamöter gör detta jordskred i Mauriennedalen den nya järnvägen Lyon-Torino genom Mont Cenis-bastunneln ännu mer angelägen. Arbetet med tunneln fortskrider väl. När det gäller tillfartsvägarna har Clément Beaune lagt ett förslag där staten är beredd att investera minst tre miljarder euro.

Mest ambitiösa scenariot

Enligt Clément Beaune måste finnas en diskussion, särskilt med regionen. Det har precis börjat, det är inte särskilt avancerat än, så regionen måste engagera sig också.

- Jag hoppas att vi under de närmaste månaderna, beroende på diskussionerna med regionen Auvergne-Rhône-Alpes, kan specificera denna tillfartsväg. Jag skulle vilja göra det mycket tydligt: ​​staten kommer att bidra till kostnaderna. Vi mobiliserar europeisk finansiering, vi kämpar för att bevara den. Vi måste naturligtvis ha det mest ambitiösa scenariot i åtanke, det så kallade storstadsscenariot, för dessa tillträden, betonade Clément Beaune.

Källa: Radiostationen France Bleu, Frankrike 3