I början av juni presenterade regeringen en ny nationell plan för Sveriges transportinfrastruktur under perioden 20222033. Sammanlagt fördelas hela 881 miljarder kronor, vilket gör planen till den största infrastruktur investeringen i Sverige genom tiderna. I ett nytt politiskt landskap kan det vara intressant att se vad som utlovades och vad som kan komma att ändras. Somligt i infrastrukturplanen kommer att läggas ned men man kan sannolikt förvänta sig att långt framskridna projekt kommer att genomföras.
AV PIERRE EKLUND
FOTO: REGERINGSKANSLIET, NIKLAS FORSSTRÖM, MARIA NILSSON, SJ, NICKLAS LILJEGREN, SJÖFARTSVERKET, TÅGFÖRETAGEN OCH OLOFSTRÖMS KOMMUN, WIKIMEDIA COMMONS
"Vi gör massiva investeringar i järnväg i hela landet"
Under flera pressträffar i juni presenterade Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth den nya nationella planen för Sveriges transportinfrastruktur under perioden 20222033. Syftet med investeringen är att öka tillgängligheten, vidga arbetsmarknadsregioner och regional utveckling, förbättra konkurrenskraften och att nå klimatmålen.
– Vägarna är slitna, det är fullt på spåren, och vi har stora utmaningar som vi måste möta. Därför tidigarelägger vi och intensifierar satsningar på infrastruktur. Nu gör regeringen den största infrastruktursatsningen någonsin, förklarade infrastrukturminister Tomas Eneroth när han presenterade den nationella planen.
– Fler kommer kunna ta tåget till jobbet, åka säkert på vägen och skicka gods med sjöfarten. Vi ställer om ransportsystemet och driver på den gröna industriella revolutionen med investeringar i hela landet.
Den nya nationella planen innehåller infrastruktursatsningar på 799 miljarder kronor som fördelas på drift och underhåll av statliga järnvägar och vägar, samt utveckling av transportsystemet. Utöver de medel som riksdagen har anslagit för planperioden tillkommer ytterligare 82 miljarder kronor från banavgifter, trängselskatter, infrastrukturavgifter och medfinansiering, vilket gör att planen totalt omfattar investeringar på 881 miljarder kronor.
– Vi gör massiva investeringar i järnväg i hela landet. Vi stärker vägnätet, inte minst i landsbygd. Vi nästan trefaldigar satsningarna på sjöfart. Infrastrukturplanen kommer att ge jobb, nya bostäder och ett klimatsmartare transportsystem.
Arbetet med den nationella planen startade i juni 2020 då Trafikverket fick i uppdrag att ta fram ett inriktningsunderlag för två alternativa planperioder, 20222033 och 20222037. I Trafikverkets inriktningsunderlag analyserades och redovisades förslag för ekonomiska satsningar på transportinfrastrukturen. I oktober 2020 överlämnades underlaget till regeringen och skickades ut på remiss till Sveriges kommuner och regioner, näringslivet och civilsamhället. Våren 2021 lade regeringen en infrastrukturproposition och efter riksdagens beslut redovisade Trafikverket ett nytt planförslag. Under 2022 har regeringen fastställt den nya nationella planen som talar om vad Trafikverket ska satsa på.
– Planen som regeringen har fasttällt är en övergripande ekonomisk planering som vi nu tar vidare. Nu vet vi vilka objekt som vi kan satsa på och jobba vidare med i vår planering, säger PärErik Westin, strategisk planerare vid Trafikverket och projektledare för den strategiska planen.
Klartecken för byggstart
Vissa av de objekt som Trafikverket föreslog har regeringen valt bort, bland annat vägsträckan Matfors Blåberget utanför Sundsvall, samtidigt som regeringen har tagit med helt nya objekt som Trafikverket inte hade med i sin ursprungliga planering.
– Det finns också exempel på objekt som vi tog med i planen, och där regeringen nu väljer att utöka satsningen. I de fall kan planeringen kanske forceras, men det sådant som vi kommer titta på.
– Objekt som tas bort eller får minskade medel är i regel sådana objekt som inte är påbörjade. Det sker sällan dramatiska förändringar på påbörjade objekt där entreprenad är upphandlad och kontrakterad.
– Nu går vi vidare med kortsiktig genomförande och verksamhetsplanering för aktuella objekt, och planerar för mer produktiva åtgärder. Vissa objekt kan få klartecken för byggstart, andra kan förbereda för byggstart.
Den nationella planen anger bland annat de investeringar och åtgärder som Trafikverket får byggstarta under perioden 20222024, vilka investeringar och åtgärder som får förberedas för byggstart under perioden 20252027, samt övriga aktuella investeringar och åtgärder som Trafikverket får planera för att genomföra under planperioden. Till stora infrastrukturinvesteringar, så kallade namngivna objekt, fördelas 296,7 miljarder kronor samt medel från bland annat trängselskatt, infrastrukturavgifter samt med finansiering från i första hand kommuner och regioner.
I södra Stockholm vill Trafikverket bygga Tvärförbindelse Södertörn, en ny väg med gång och cykelbana från E4/E20 vid Kungens kurva till väg
73 vid Haninge centrum, då länsväg 259 länge har varit en av länets mest olycksdrabbade sträckor. Trafikverket hade planerat för 4,5 miljarder kronor, men regeringen beslutade att öka beloppet till 13,3 miljarder kronor för att påskynda projektet.
– Att Tvärförbindelsen i förslaget är fullt finansierad är ett efterlängtat besked för Huddingebor. En seger för alla oss som kämpat för att invånare och företag på södra länshalvan ska få en rimlig trafiksituation, sa Daniel Dronjak (M), kommunstyrelsens ordförande i Huddinge till Sveriges Radio efter beskedet.
Satsningar på sjöfart
Planeringen slår fast att bygget av Sveriges första permanenta elväg på sträckan HallsbergÖrebro ska fullföljas och vara i drift kring årsskiftet 20252026 för en beräknad totalkostnad på mellan 500 och 600 miljoner kronor. Sjöfartsverket tilldelas 3,4 miljarder kronor under planperioden för nyanskaffning av två nya isbrytare då delar av isbrytarflottan bedöms vara ålderstigen. För att möta efterfrågan på malm och den kapacitetsbrist som finns i Narviks hamn har Luleå hamn fått klartecken för byggstart 20222024 för att öka kapaciteten
i farleden. E4 förbifart Skellefteå får ökade medel med 958 miljoner kronor och Hjulstabron byggs om för 400 miljoner kronor för att underlätta överflyttning av godstransporter från väg till sjöfart.
– Äntligen, det här har vi kämpat länge för. Det innebär att vi kommer kunna ta in längre fartyg till Mälarhamnar, till Västerås och Köping. Det är ett rejält kapacitettillskott för åra kunder, och gör att vi kan avlasta väg och järnvägssystemet, förklarade Carola Alzén, VD på Mälarhamnar.
I den nationella planen finns över 100 investeringar och åtgärder som rör det svenska järnvägssystemet, bland annat investeringar i fjärrstyrning av järnväg, kraftförsörjning, ett nationellt tågledningssystem, ny optoanläggning för ökad kapacitet i kommunikationsnät och ny teletransmissionsanläggning. Regeringen påpekar att de ser allvarligt på kostnadsutvecklingen för införandet av det nya järnvägssignalsystemet ERTMS, som Trafikverket ser som den enskilt största och viktigaste satsningen på järnvägssidan, och väljer att mer än halvera budgeten jämfört med vad myndigheten har begärt. 15,4 miljarder kronor fördelas till utbyggnaden av ERTMS i bland annat Malmö, Hallsberg, Stockholm och Malmbanan.
Ett viktigt, men inte överraskande besked, är att regeringen fullföljer satsningen på nya stambanor för att avlasta Västra och Södra stambanan och skapa förutsättningar för arbetsmarknadsförstoring. I planen ingår etapperna Ostlänken, den sex mil långa dubbelspåriga järnvägen GöteborgBorås, HässleholmLund samt planläggning för kvarstående etapper på de centrala systemdelarna mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm via Jönköping till ett belopp av 104 miljarder kronor.
– Ett positivt besked som innebär att vi fortsätter enligt tidigare planering där vi jobbar för byggstart mellan 2025 och 2027, säger Sara Distner, projektchef vid Trafikverket för sträckan GöteborgBorås med station i Mölndal, Landvetter flygplats och Borås.
Trafikverket avslutar just nu en lokaliseringsutredning med rangordnade korridorer för sträckan GöteborgBorås och ska därefter skicka utredningen till regeringen för tillåtlighetsprövning.
– Under hösten ska regeringen besluta vilken korridor som är mest lämplig. Parallellt med detta påbörjar vi järnvägsplanen där vi utreder den exakta planeringen. Först ut är delen Almedal- Mölndal, och näst på tur blir delen inom Borås kommun.
Flera järnvägsprojekt i norr tidigareläggs
Positivt besked till Nya Ostkustbanan
För alla som väntar på Nya Ostkustbanan kom den nationella planen med glädjande besked. Till skillnad från Trafikverket, som föreslog fyra miljarder kronor mindre än utfallet och minst sju års försening av dubbelspårsutbyggnaden, beslutade regeringen för att fortsätta enligt den ursprungliga planen med sträckan mellan Gävle och Kringlan. Regeringen satsar nästan 10 miljarder kronor, cirka 7,5 miljarder kronor mer än vad Trafikverket föreslog, på att bygga ytterligare två järnvägsspår på Nya Ostkustbanan mellan Uppsala och länsgränsen Uppsala/Stockholm.
– Nu påskyndar vi satsningen på fyrspår mellan StockholmUppsala. Jag tror att Uppsalaborna är trötta på tåg som inte går i tid och det här kommer ge en bättre vardag för alla som pendlar, sa infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Flera järnvägsprojekt i norra Sverige tidigareläggs, bland annat intensifieras utbyggnaden av DåvaSkellefteå på Norrbotniabanan och flera objekt på Malmbanan. Medlen utökas även betydligt för dubbelspår MariaHelsingborg C, Västra stambanan LaxåAlingsås och Sydostlänken som länkar samman Älmhult och Blekinge kustbana.
– Vi har noterat att projektet har fått mer pengar, men i dagsläget kan och vill jag inte uttala mig om vad det innebär för projektet. Vi är inte färdiga med analysen om vad detta innebär rent konkret, förklarar Chris Thórisson, projektledare för Sydostlänken på Trafikverket.
.
– Projektet fortsätter i full fart för att ge största möjliga samhällsnytta. Just nu arbetar vi med att ta fram en järnvägsplan för ny järnväg mellan Olofström och Blekinge kustbana. Berörda kommuner och länsstyrelsen har inkommit med sina ställningstaganden vad gäller val av lokalisering av den nya järnvägen, och vi ska nu framöver fatta beslut om vilken korridor som vi anser är mest lämplig.
– Därefter kommer vi ta fram tekniska detaljkrav på hur järnvägen ska se ut.
Regional kritik
Jämfört med Trafikverkets plan har regeringen tillfört ekonomiska medel till helt nya järnvägsobjekt, som Kusttillkustbanan dubbelspår VäxjöRäppe och kapacitetshöjande åtgärder på Mittbanan ÖstersundStorlien. Regeringens fördelning av resurserna till järnvägen har även mötts
av kritik. Region Skånes regionråd Anna Jähnke (M) anser att Skåne är förfördelat, i Norrbotten är näringslivet kritisk till avsaknad av finansiering för dubbelspår LuleåBoden, och Markus Ottemark, näringspolitisk expert inom infrastrukturfrågor hos Västsvenska Handelskammaren, anser att det saknas tydliga åtgärder mot kapacitetsbrist på järnvägssträckan mellan Göteborg och Alingsås.
– Det är närmast obegripligt att regeringen låter bli att åtgärda den enskilt största flaskhalsen i det svenska järnvägsnätet, GöteborgAlingsås. Det är den enda dubbelspåriga järnvägssträckan i landet med kapacitetsbegränsningar mätt över hela dygnet. Det drabbar resenärer lokalt, egionalt samt nationellt mellan Stockholm och Göteborg. Inte minst drabbas industriföretag i Mälardalen och Norrland vars gods ska till och från Göteborgs hamn, säger Markus Ottemark till Infrastrukturnyheter.se.
Bland Sveriges riksdagspartier råder idag oenighet kring flera av de järnvägsprojekt som regeringen har satsat på, bland annat nya stambanor, och vid ett regeringsskifte den 11 september kan den långsiktiga satsningen på järnvägen förändras.
– Det är vanligt att en
regering vill sätta sin prägel på transportpolitiken genom att lägga en infrastrukturproposition till riksdagen. Önskas andra prioriteringar och förändrade ekonomiska ramar kan de besluta om en ny nationell plan. Det återstår att se om det blir några förändringar, säger PärErik Westin, strategisk planerare vid Trafikverket.