SJ publicerrar sin årsrapport

SJ sätter in Sveriges snabbaste tåg med en topphastighet på 250 kilometer i timmen. Foto: SJ
SJ sätter in Sveriges snabbaste tåg med en topphastighet på 250 kilometer i timmen. Foto: SJ

SJ:s årsrapport uppvisar förlust även för förra året. Nettoomsättningen uppgick till 7 287 MSEK (5 529), rörelseresultatet uppgick till -1 106 MSEK (-1 867) och årets resultat uppgick till -965 MSEK (-1 491). Förutsättningarna i vissa trafikavtal inom upphandlad trafik har förändrats, bland annat på grund av det lägre resandet under coronapandemin. Detta har påverkat rörelseresultatet för perioden med - 540 miljoner kronor till följd av avsättning för framtida osäkerhet avseende avtal inom upphandlad trafik och nedskrivning av tillhörande tillgångar.

Kraftigt ökat resande bidrog till att SJs rörelseresultat för det fjärde kvartalet förbättrades kraftigt till -71 MSEK (-850). Förändrade förutsättningar inom upphandlad trafik påverkade rörelseresultatet med -540 MSEK till följd av avsättning för framtida osäkerhet avseende vissa avtal och nedskrivning av tillhörande tillgångar. Rörelseresultatet har även påverkats av statliga bidrag om 400 miljoner kronor, som syftar till att mildra effekterna av coronapandemin.

Färre tågavgångar än planerat har körts under november och december. Drift- sättningen av ett nytt planeringssystem i kombination med hög sjukfrånvaro påverkade SJs förmåga att leverera full trafik under årets sista månader.

Retroaktiv nedsättning av banavgifterna har påverkat rörelseresultat positivt med cirka 350 miljoner kronor. Detta är en följd av att EU tillåter en nedsättning för att mildra effekterna av coronapandemin för tågoperatörer. Ersättningen avser delar av de banavgifter som SJ betalat under perioden den 1 mars 2020 till den 30 september 2021.

Premiärturen med nya X 2000 avgick den 16 november. Samtliga SJs X 2000 ska byggas om för att erbjuda snabba, bekväma och klimatsmarta resor. Stålkorgen har återanvänts medan såväl exteriör, interiör som teknik är ny. SJ har fattat tilldelningsbeslut avseende inköp av minst 25 nya snabbtåg och minst lika många regionaltåg för att möta det ökande intresset för klimatsmarta tågresor.

Snabbtågen blir Sveriges snabbaste tåg med en topphastighet på 250 kilometer i timmen. SJ tog över ansvaret för Krösatågen den 12 december och upphörde samtidigt att köra Mälartågen. Krösatågen består av tio linjer där även trafik som tidigare var som Kustpilen ingår. Efter att upphandlingen blivit föremål för överprövning kör SJ enligt ett interimsavtal som gäller i två år med option på att kunna förlängas med två år.