Ny generation X2000 tar plats på spåren.

Nygamla X2000 sätts i trafik. Foto: SJ

SJs populära snabbtåg X2000 har rullat på svenska järnvägar sedan 1990. Det är specialbyggt för att kunna köra snabbt på den bitvis ganska krokiga järnvägen, vilket är möjligt tack vare den unika korglutningen. Nu är det dags för en helt ny generation X2000 att ta plats på spåren.

Upprustningen av SJs hela flotta av X2000-tåg når snart en viktig milstolpe. Med helt ny och betydligt mer modern teknik och ny inredning sätts det första uppgraderade tåget i trafik i mitten av november. Det som behålls är stålchassit med korglutningen, vilket innebär att tusentals ton stål kan återanvändas.

Däremot har all teknik som styrsystem, bromsar och kommunikationssystem bytts ut och komforten har höjts avsevärt genom att all inredning blir ny. Resenärerna kommer att kunna njuta av nya bekväma stolar med elmanövrerad inställning, modern ljussättning, mer funktionella toaletter och rullstolsplatser och en helt ny bistro med utökade möjligheter att erbjuda ett variationsrikt utbud.

– Komfortmässigt blir det verkligen ett lyft. Vi är förstås jättestolta över att vi vunnit den prestigefyllda utmärkelsen Best of the best i den internationella designtävlingen Red Dot för inredningen. Vi kommer kunna erbjuda våra resenärer det mest moderna, bekväma, funktionella och driftsäkra tåg som finns i Sverige, säger SJs vd och koncernchef Monica Lingegård.

I arbetet med att uppgradera teknik och design har SJ fört dialog med sina kunder och fångat upp behov och önskemål. Ett resultat av det är betydligt bättre uppkoppling på tåget. Förutom att ett förbättrat 5G-baserat Wifi-system har installerats på tåget har fönstren bytts ut mot nya radiotransparenta fönster som underlättar dataöverföringen och därmed förbättrar uppkopplingen avsevärt. Informationssystem, platsnummer på säten och utrymmen som toaletter, vestibuler, rullstolsplatser och bistro har utformats i samarbete med representanter för olika funktionshinderorganisationer.

Det första tåget sätts i trafik på sträckan Stockholm – Göteborg. I början av nästa år kommer ännu ett upprustat tåg ut i trafik på samma sträcka. Så småningom, varefter fler tåg blir färdiga, kommer de även att trafikera Stockholm-Malmö.