Canadian Pacific monterar in bränsleceller i lokomotiv med vätgasdrift

- Med detta köp från Ballard, en ledare inom bränslecellindustrin, demonstrerar CP sitt engagemang för att utveckla nästa generation lok- en som ger noll utsläpp, säger Keith Creel, CP VD och koncernchef och Railway Age 2021 Railroader of the year.

Ballard Power Systems och Canadian Pacific tillkännagav nyligen att CP kommer att använda Ballard-bränslecellsmoduler i företagets banbrytande program för vätgasdrivna lokomotiv. Modulerna ger totalt 1,2 megawatt el för att driva loken.

- Med detta förvärv med Ballard, en ledare inom bränslecellindustrin, visar CP sitt engagemang för utveckling av nästa generation lok - ett nollutsläppslok, säger Keith Creel, VD och koncernchef för CP.

- Det sätt som vi kör våra tåg på är viktigt för våra kunder, anställda, aktieägare och de samhällen vi arbetar i. Denna teknik ger möjlighet att eliminera utsläpp från godstågverksamheten, som redan har marknadens mest effektiva metod att befordra  gods.

Bränslecellerna använder batteriteknik för att driva dessa elektriska lok. Så snart bränslecellerna är i drift utförs CP-tester och kvalificeringsprov på fältet för att testa teknikens lämplighet för godstransporter.

Ballard planerar att leverera sex av sina 200 kilowatt starka bränslecellsmoduler till CP under 2021. Ballard stöder sedan installeringen av modulerna i loken.

källa CP, Ballard