Hessen: Snabba elektriska Vectron-lok ersätter 114-serien i Kinzig-dalen

Ett Vectron-lokomotive i spetsen av ett godståg i närheten av tyska staden Duisburg, Foto: Creative Commons, Kredit: Rob Dammers

Med ekonomiskt stöd från kollektivtrafikföretaget Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) hyr Deutsche Bahn Regio nio ultramoderna elektriskt drivna Vectron-lok från leasingföretaget MRCE.

Höghastighetslokomotiven har 8700 hästkrafter och ska användas med de befintliga dubbeldäckarna på den regionala tåglinjen RB 51 Frankfurt (Main) Hbf - Wächtersbach och på enskilda tåg på linjen RE 50 Frankfurt (Main) Hbf – Fulda när den regionala expresslinjen tas i bruk från december i år.

Loken ersätter äldre klass 114-fordon, som accelererar mindre snabbt.

Frankfurt - Fulda-rutten är mycket frekventerad med långväga, regional- och godståg och präglas därför av förseningar.

- Höghastighetsvectronerna skapar fler spelrum i tidtabellen. Detta säkerställer mer punktlighet i lokal- och fjärrtrafik. Förutom den planerade och nödvändiga utbyggnaden av infrastrukturen är detta en annan komponent i "Strong Rail", med vilken vi kan förbättra kvaliteten för våra passagerare med kort varsel, säger Maik Dreser, ordförande för Regional Management DB Central Regio.

För användning från december och framåt kommer lokomotiven, som tidigare användes i godstrafik, nu utrustats  med det av tillverkaren Siemens passagerarinformationssystem som krävs för Kinzig-dalen.