Godsmängderna ökar rejält i Lysekils hamn

Det saknas järnvägsförbindelse menar Lysekils handelshamn. Foto: Lysekils handelshamn

2021 blir året då godsvolymerna i Lysekils handelshamn kommer att gå upp rejält, när all trafik till Byggmax går via Lysekil. Det rapporterar Lysekilsposten.

– Vi räknar med att både godsvolymer och lastbilstrafik ska öka med minst 40 procent i år, platschef vid SDK Shipping i Lysekil. Han saknar möjligheten att ta godset på järnväg. Redan till försommaren beräknas gods till 60-70 lastbilar hanteras på Grötö varje dag, säger Mattias Bernerstål till Lysekilsposten.

Sedan december 2018 ligger underhållet nere på Lysekilsbanan. Trafikverket är nu inne i en process där man ska besluta om Lysekilsbanan ska läggas ned. SDK Shipping tycker alltså det är beklagligt att transporter på Lysekilsbanan inte är möjligt nu när godsvolymerna i Lysekils handelshamn kommer att öka kraftigt

– För vår del tycker vi det är synd att alternativet att köra godset på järnväg inte finns här i Lysekil, säger Mattias Bernerstål. SDK Shipping har tidigare meddelat Trafikverket att man skulle kunna köra cirka 50 000 ton gods per år på järnväg, om Lysekilsbanan var öppen. Detta skulle bland annat handla om containrar med pappersprodukter från Gruvöns bruk i värmländska Grums som drivs av företaget Billerud Korsnäs. Trafikverket har kommit fram till att det krävs en långsiktig transportvolym på över 100 000 ton gods per år på Lysekilsbanan, för att få en samhällsekonomiskt lönsam trafik till och från Lysekil.

– Det kan nog bli en tuff trafiksituation i sommar med alla lastbilar som ska köra till och från Grötö. Vi har ju bara en väg att köra på in och ut ur Lysekil. Det blir också ökad belastning på Gullmarsfärjan. Hade Lysekilsbanan varit igång så hade vi kört gods där, avslutar Mattias Bernerstål.