Nytt luftfjädringssystem bidrar till ökad komfort i Hamburgs moderna DT5-tåg

Komponenterna för luftfjädring och vibrationsdämpning, två stycken per boggi är tydligt synliga på tågets undersida. Foto: Continental

Teknikföretaget Continental har utvecklat en ny optimal luftfjärdingssystem för högbanan Hamburger Hochbahn AG. Samtliga tåg som ingår i senaste DT5-vagngenerationen kör med luftfjädrar från Continental.

Alla gummielement för systemet tillverkas i Hamburg och förmonteras i fabriken. Teknologin för luftfjädring och vibrationsdämpning, två stycken per boggi, är tydligt synlig på tågets undersida.

Luftfjädrarnas höga körkomfort bidrar till verkligt mervärde för passagerare, medan operatörer drar nytta av de låga underhållskraven. På Hamburg-anläggningen, moderniseras dessutom luftfjädrar ur hållbarhetssynpunkt och förses med nya gummielement.

Mer körkomfort trots extrema belastningar

- Precis som med de tidigare DT4-tågen ombads vi också att leverera luftfjädrarna till DT5, säger projektutvecklaren Olaf Korduan. Vagnkarosserna dämpas mot boggierna av luftfjädringssystemen och kopplar därmed bort vibrationerna mellan skenan och vagnen. Detta minskar vibrationerna i vagnens inre och kan också sänka ljudnivån. Luftfjädringssystemen säkerställer därmed en hög körkomfort. Enligt tillverkaren känns det som om man "glider längs skenorna".

Underhållsfritt genom åren

Luftfjädringssystemen har färdats med DT5-vagnar genom Hamburg varje dag sedan 2012. Totalt installeras 960 stycken. Som en del av den fortsatta moderniseringen av högbanans fordonspark och som ersättning av den tidigare DT3-serien kommer ytterligare 344 luftfjädringssystem att installeras tsenast 2022.

Varje fjädersystem har varit underhållsfritt i mer än tio år.

- Vi kommer att kunna förnya fjädersystemen på kundens begäran i våra egna underhållscentraler där bälgar och hjälpfjädrar ersätts med nya gummidelar. Detta sparar resurser och skyddar miljön, förklarar Christoph Zander, som är chef för innovationsteamet för järnvägstransportlösningar inom avdelningen för Air Suspension Systems.