Wales förstatligar järnvägsverksamheten

Walesiska tågoperatören TfW:s verksamhet nationaliseras. Foto: TfW

Efter att det mer än 20 år gamla systemet med "franchisekontrakt" inom brittisk järnvägstransport har upphört till följd av drastiska minskningar av antalet passagerare som orsakats av Covid-19, har nu även regeringen i Wales beslutat att nationalisera persontransporterna längs de walesiska järnvägslinjerna.

Det privata företaget KeolisAmey tecknade ett omfattande transportavtal med Transport for Wales (TfW) bara för två år efter att bolaget tog över franchisen för Arriva Trains Wales.

TfW och KeolisAmey har nu meddelat att de har nått en överenskommelse om att tillämpa en ny finansierings- och verksamhetsmodell, vars detaljer kommer att tillkännages under de kommande månaderna.

Detta avtal stöds av den walesiska regeringen och av TfW som nu, trots följderna av Covid-19, har en hållbar väg framför sig när det gäller att uppfylla företagets ambitiösa mål för järnvägstransporter i Wales, medan KeolisAmey fortsätter att utnyttja internationell expertis när det gäller att förändra franchisen till förmån för passagerare i Wales.

Enligt det nya avtalet kommer driften och ansvaret för persontransporter på järnvägarna i Wales att överföras till ett nytt offentligt dotterbolag, ägt av Transport for Wales.

Bolaget kommer att bära ansvaret och de ekonomiska riskerna för verksamheten. Detta avtal förväntas garantera också genomförandet av viktiga projekt som syftar till att förbättra servicen för passagerarna.

Avtalet, som säkerställer även leveranserna av nya fordon och lanseringen av det framtida South Wales Metro, stöds av KeolisAmey.

- Jag är mycket nöjd med detta avtal som gör det möjligt för Transport för Wales att förändra järnvägsverksamheten på Wales och tågoperatören Borders rutter i en oerhört svår tid för järnvägsindustrin. KeolisAmey har varit en betydande bidragsgivare när det gäller trafiken i Wales under de senaste två åren och jag har välkomnat deras tillvägagångssätt.  Därmed har de säkerställt denna affär som har gjort det möjligt för oss att hitta en positiv väg för transportavtalet. Det råder ingen tvekan om att det kommer att bli besvärligt i framtiden när vi anpassar oss till verkligheten efter kovid, men den här affären kommer att ge oss en säker och stabil bas att bygga på, säger James Price, Wales transportchef.