Storbritannien: Kostnaderna ökar för HS2-projektet

Den planerade HS2-sträckan finns fortfarande bara på en datorskärm, men kostnaderna stiger redan nu. Foto: HS2

Redan för ett år sedan visade en undersökning att budgeten för den nya brittiska höghastighetslinjen HS2 inte skulle räcka till och att finansieringen av projektet troligen måste revideras uppåt i framtiden.

I februari 2020 gav den brittiska regeringen grönt ljus för projektet, trots de redan kända kostnadsökningarna, och meddelade att byggandet skulle börja i april 2020, vilket dock inte ägde rum förrän i september 2020 på grund av COVID-19-krisen.

Bara en månad efter det att byggnadsarbetet startade upptäckte man ytterligare kostnadsökningar för HS2-projektet.

Exempelvis kommer ombyggnaden av Euston Station sannolikt att kosta 400 miljoner pund (cirka 440 miljoner euro) mer än planerat, medan asbestsaneringen på byggarbetsplatserna längs den nya linjen kommer att kosta ytterligare 400 miljoner pund.

- Bygget av HS2 kan försenas ytterligare på grund av COVID-19. Linjen mellan Old Oak Common i London och Birmingham Curzon Street är planerad att öppnas mellan 2029 och 2033, men försök görs för att få igång verksamheten så tidigt som möjligt, sade HS2-ministern Andrew Stephenson nyligen.

Kostnader för anslutning mellan Manchester och andra städer norr om Birmingham till HS2-axeln kan också öka, varnade Stephenson. Den totala kostnaden för rutten, som ännu inte har fastställts i norr, bör ligga inom budgeten, som ligger på 98 miljarder pund.

Politiska beslutsfattare i Norra England har än en gång uppmanat regeringen att behålla den ursprungligen planerade nordöstra HS2-sträckan från Birmingham till Leeds efter spekulationer om att planerna för byggfas 2b kan förändras eller annulleras helt.