DB Regio ersätter Erixx och Transdev i norra Tyskland

LNVG-ägda och Erixx-märkta Lint41 DMU på väg i tyska delstaten Niedersachsen. Foto: Alstom

Tyska delstaten Niedersachsens kollektivtrafikbolag, LNVG, har tilldelat DB Regio ett kontrakt för övertagande av ett nytt dieseldrivet järnvägsnät i delstaten.

Kontraktet, som annnonserades 2019, kombinerar två tidigare kontrakt i syfte att förbättra tillförlitlighet och punktlighet. LNVG arbetar i samarbete med regionala regeringar i Hannover, Hamburg och Bremen, plus med transportmyndigheten Westphalia-Lippe Local Transport (NWL) i angränsande delstaten Nordrhein-Westfalen

Det nya kontraktet omfattar det tidigare linjenätet Heidekreuz som bedrivs av Netineras majoritetsägda företag Erixx längs linjerna RB37 Bremen Main Station - Soltau - Uelzen och RB38 Hannover Main Station - Soltau - Buchholz, och
det tidigare Transdev-ägda North West Rail (NWB) -drivna linjenätet Weser / Lammetal RB77 Hildesheim - Bünde (via Hameln och Löhne) och RB79 Hildesheim - Bodenburg.

Kontraktet som gäller minst 4,38 miljoner tågkilometer årligen löper under åtta år från december 2021. Deutsche Bahn kommer att bedriva och underhålla de befintliga DMU:erna av typ Lint 41 som tillhandahålls av LNVG. I anbudet krävdes att den personal som för närvarande är anställda inom ramen av hittillsvarande kontraktet kommer att erbjudas möjlighet att övergå till den nya operatören.

Erixx, som ägs av East Hanover Railways, är majoritetsägt av Netinera, det tyska dotterbolaget Trenitalia, som grundades för Heidekreuz-kontraktet som började 2011.

Erixx har sedan dess vunnit ytterligare kontrakt i Niedersachsen som löper fram till 2029. NWB hade Weser / Lammetal-kontraktet sedan 2011 och behåller flera andra kontrakt i norra Tyskland.