Snart är nya X 2000 ute på spåren

Renoverade X2000 kan liknas vid ett helt nytt tåg. Foto: SJ

Nya X 2000 är snart ute på spåren. Under ombyggnationen har SJ rivit ut och bytt all inredning från golv till tak. Bara stålchassit är kvar. På så vis sparas 10 000 ton rostfritt stål jämfört med att köpa nytt. Tåget är mer driftsäkert genom självdiagnostik och fjärrövervakning. Det finns 3000 diagnoskoder som kan skickas från tågets 110 datorer.

Att byta ut alla väsentliga delar i ett modernt tåg som X 2000 kan liknas vid en avancerad transplantation av hjärna, hjärta och centrala nervsystemet samtidigt. Mycket arbete har lagts ner på att få de olika systemen att kommunicera och en rad tester har gjorts. Innan tåget sätts i trafik kommer det att ha provkörts minst 25 000 kilometer.

Man har dubblerat de tekniska systemen för att öka tågets tillförlitlighet, byggt en helt ny bistro, installerat nya digitala informationsskyltar i vagnarna och tillsammans med våra resenärer tagit fram en ny stol. En helt ny inredning innebär nya väggar, tak och golv samt ny belysning. Interiören blir ljus och sober. De nya bagageställen och bagagehyllorna rymmer barnvagnar och resväskor på ett smart sätt. Belysningen blir helt ny. Toalettutrymmena förbättras och det blir ett nytt pentry i 1 klass, inklusive kaffebord.