Österrike: Järnvägarnas gigant har restaurerats

12.10 byggdes 1936 i Floridsdorf lokfabrik. Foto: Technisches Museum Wien

Ångloket 12.10 är det största, tyngsta, kraftfullaste och snabbaste spårbundna fordonet som någonsin byggts i Österrike. Och nu har detta ytterst utförligt restaurerade lok återvänt till Wiens Tekniska museum.  

Förutom det imponerande originalet återupplivar museets interaktiva videoinstallation legenden om denna intressanta del av österrikisk järnvägshistoria.

12.10 byggdes 1936 i Floridsdorf lokfabrik. Loket är totalt 22,6 meter lång och väger 138 ton. Med sina 2700 hästkraft nådde den en maximal hastighet på 154 km/h - ett rekord på den tiden!

Av de tretton lok som byggdes mellan 1932 och 1936 som serie 214 i lokfabriken Floridsdorf existerar idag endast nummer 10. Denna tungviktare är nu en ny höjdpunkt i tekniska museets västra hall i Wien.

För att kunna återställa stålkolossen och föra den igen in i hallen var man tvungen att bemästra många organisatoriska och logistiska utmaningar. Lokets totala vikt gör det till det tyngsta föremålet i tekniska museets samlingar. Förutom många små delar måste lokets tunga axlar också avlägsnas helt för restaureringen.