Franska Grand Est-linjer ska öppnas igen med nya tågoperatörer

Molsheim är en av stationerna i linjenätet Bruche-Piémont-Vosges, som nu privatiseras av Grand Est. Foto: Wikimedia, kredit: Eole99

Regionen Grand Est i Frankrike har lämnat in anbud för drift av tåg och förvaltning av infrastruktur på flera regionala linjer, som för närvarande är stängda för trafik.

Anbuden täcker linjen Nancy - Contrexéville och ett antal linjer kända som ”Bruche-Piémont-Vosges”. Dessa omfattar förbindelserna Strasbourg - Molsheim - Saint Dié - Epinal och Strasbourg - Molsheim - Selestat. Både Nancy - Contrexéville och Saint Dié – Epinal.

Dessa linjer är för närvarande antingen delvis stängda, på grund av föråldrade spår. Ett par andra linjer har nått gränsen för deras kapacitet.

Anbud för Bruche-Piémont-Vosges-linjerna ska vara inlämnade senast den 30 september. Endast företag med befintlig operativ-och säkerhetslicens kommer att beaktas.

Det nuvarande kontraktet med Frankrikes nationella järnvägar (SNCF) representerar 650 000 tågkilometer per år på sträckorna Strasbourg - Saint Dié och Strasbourg - Selestat, plus 200 000 tågkilometer för en sträcka mellan Strasbourg och Molsheim som servar Strasbourg Airport.

Det nya kontraktet kommer att omfatta underhåll av spår- och rullande materiel som omfattar AGC och Régiolis DMU:er som ägs av Grand Est och underhålls av SNCF.

Sju till nio tur-och-returer per dag planeras mellan Saint Dié och Epinal, med en restid som inte överstiger 53 minuter.

Bruche-Piémont-Vosges-kontraktet, som beräknas vara värt 903 miljoner euro, pågår under 22 år. Operatören förväntas investera 193 miljoner euro i banförnyelse och modernisering. Grand Est erbjuder möjlighet till finansiell gottgörelse kopplad till antalet passagerare och intäkter.

Den 49 kilometer långa, enspåriga, icke-elektrifierade Strasbourg - Epinal-linjen har stängdes mellan Saint Dié och Arches i december 2018. SNCF investerar för närvarande 21 miljoner euro för att kunna öppna linjen igen senast 2022.