Beacon Rail beställer 15 hybridlokomotiv av Clayton Equipment

Clayton Equipment Hybrid + CBD90 växellokomotiv. Detta lok på 90 ton har batterier som kan laddas via en dieselmotor ombord. Foto: Clayton Equipment

Beacon Rail Leasing har beställt 15 brittiska hybridlokomotiv av typ CBD90 Clayton Equipment, tillsammans med ett treårigt underhållsalternativ.

Så kallade Bo-Bo-loken som väger 90 ton är utrustade med ombordsbatterier som kan laddas antingen genom en trefas elförsörjning eller med hjälp av en dieselmotor ombord, som uppfyller EU:s utsläppsstandard Steg V.

- Detta unika avtal är en viktig milstolpe i vår företags historia och ger stora tillväxtmöjligheter för Clayton Equipment, säger företagets VD, Clive Hannaford.

Beacon besitter enligt Hannaford, en omfattande expertis på järnvägsområdet som hjälper till att garantera att de två företagen är kapabla att maximera potentialen så att kundbasen tillhandahålls hållbar, miljöanpassad utrustning med låga utsläpp.

- Med tanke på den snabbt föränderliga miljön där vi arbetar, där efterfrågan på lägre utsläpp ökar parallellt med behovet av ny teknik, mer kapacitet och kostnadseffektiva resurser, är det glädjande att vi kan inleda detta nya partnerskap med Clayton Equipment. Därmed kommer vi att kunna bidra till att bemöta efterfrågan, säger Beacons VD, Adam Cunliffe.

- Vi är även glada över att kunna anpassa oss till Clayton Equipment och dess batteridrivna utrustning, som inte bara ger miljöfördelar utan hjälper våra kunder att sänka kostnader genom bränslebesparing.