SJ grönast

SJ vinner utmärkelsen Sveriges Grönaste Varumärke. Foto: SJ

SJ har vunnit utmärkelsen Sveriges Grönaste Varumärke 2019 – för sjunde gången. SJs miljö- och hållbarhetsarbete fick högst betyg av alla 105 utvalda varumärkena från nio branscher i varumärkesföretagets Differs årliga undersökning.

– Utmärkelsen är ett fantastiskt kvitto på att det inte räcker med att enbart prata hållbarhet – man måste fylla det med substans också. Medan andra varumärken hoppas på framtida lösningar har SJ erbjudit klimatsmarta tågresor i nära nog hundra år. Det skapar förtroende, säger Mats Almgren, kommunikations- och försäljningsdirektör på SJ.

SJ har ett starkt varumärke vad gäller hållbarhet och bland allmänheten är det väl känt att tåget är ett miljömässigt bra val. SJ köper 100 procent förnybar el från vatten och vind till att driva tågen, och sedan 1994 är alla resor med SJ märkta med Naturskyddsföreningens märkning Bra Miljöval.

– I en tid när omställningen till ett hållbart samhälle är viktigare än någonsin betyder detta särskilt mycket. Att välja SJ är en konkret insats för klimatet och den här utmärkelsen stärker det budskapet, säger Victoria Burgoyne, hållbarhetsansvarig på SJ.