Metron i Moskva expanderar

Tunnelbanan i Moskva är en av de mest trafikerade i världen. Åtta och en halv miljoner passagerare strömmar dagligen genom Europas största tunnelbana. Foto: Wikimedia, kredit Christophe Meneboeuf

Utan metron kollapsar Moskva. Åtta och en halv miljoner passagerare strömmar dagligen genom Europas största tunnelbana. Nu ska den expandera ytterligare, i en gigantisk satsning som genomförs med expressfart. Målet är att avlasta gator och vägar.

Just nu byggs Stora ringlinjen. Den ligger utanför den äldre Ringlinjen i Moskvas tunnelbanesystem och är tänkt att avlasta den. 

Moskva tunnelbanesystem är en historia i sig. Tunnelbananätet är 346,6 km och består av 12 linjer och 206 stationer, flera av dem med vackert dekorerad konst och noggrann arkitektur.

Dessutom har ryska järnvägsoperatören RZD påbörjat byggandet av ett nytt parallellspår till Sjeremetevo-flygplatsens norra del där terminalerna B och C för närvarande utvidgas.

Projektet kommer att genomföras i två etapper, där steg 1 omfattar byggandet av Sjeremetevo-1-stationen i terminalen STK med tre spår och två plattformar, en 3 kilometer lång dubbelspårig linje och ett enkelt sidospår som kommer att ansluta den nya stationen till den befintliga Sjeremetevo-2-stationen som ligger i södra terminalkomplexet (UTK).

Den första fasen, som förväntas vara klar 2022, kommer att möjliggöra lansering av pendeltrafik från UTK till STK.