Bygget av Bangkoks ringlinje Blue Line slutfördes

Ett tunnelbanetåg färdas längs Bangkoks Blue Line. Längs denna linje byggs ytterligare åtta stationer, vilket ger den blåa linjen en total längd på 47 kilometer och 38 stationer. Foto: Wikipedia, kredit: Rsa

Testkörning har påbörjats vid ett ytterligare avsnitt av Bangkoks blåa tunnelbanelinje. Därmed har man byggt färdigt den ringformiga banans västra del, som bildar en cirkel runt stadens centrum.

Transportminister Saksayam Chidchob deltog tillsammans med företrädare för stadens Mass Rapid Transit Authority och operativa koncessionär Bangkok Expressway & Metro Plc i en öppningsceremoni nyligen för att markera början av tunnelbanetrafiken på den 11 kilometer långa linjens avsnitt nummer 3.

Avsnitt 3 servar tunnelbanetrafiken på Thonburi-sidan av Chao Phraya-floden, parallellt med den nyligen öppnade sydvästrasträckan vid Tha Phra. Sträckan leder sedan norrut till Bang Pho innan den korsar floden för att nå den befintliga norra terminalen vid Tao Pun nära Bang Sue, där det finns en omstigningsstation till lila linjen som betjänar nordvästra delen av Bangkok. Längs denna linje finns ytterligare åtta stationer, vilket ger den blåa linjen en total längd på 47 kilometer och 38 stationer.

Under försöksfasen, som förväntas pågå till 20 mars, kommer BEM att tillhandahålla gratis resor i avsnitt 3. Sträckan kommer att bedrivas som ett separat förbindelseled, där passagerare måste byta vid Tha Pra eller Tao Pun för att nå resten av linjen.

Den blå linjen är officiellt planerad att bli färdig i april 2020, men ministern har satt operatörerna MRTA, BEM och entreprenören CH Karnchang under press. Transportminister Saksayam Chidchob anser att de olika blåa linjen bör öppnas så snart som möjligt.