GoAhead använder lånade tåg för linjen Stuttgart – Nürnberg

Stadler Flirt i GoAheads tjänst på väg till Crailsheim. Foto: Wikipedia, kredit: DoomWarrior

Tågoperatören GoAhead kommer att använda tåg hyrda från tre olika järnvägsoperatörer på nya Stuttgart- Nürnberg-linjen, som är en av de tre nya linjer företaget kommer att trafikera från och med den 15 december efter tidtabellsändringen, istället för de 11 nya Stadler Flirt3 XL-tågsätt med 3 vagnar GoAhead beställde tidigare för servicen.

Tekniska problem och servicestörningar hos Stadlers pendeltåg av typ Flirt ledde enligt GoAhead till detta beslut, med negativ reklam till följd för den nya operatören, skriver järnvägstidskriften IRJ.

På grund av problem beslutade GoAhead att än så länge inte lansera de nya tågen av typ Flirt3 XL på rutten Stuttgart - Nürnberg.

Istället beslutade man att använda lokomotivdrivna tåg med Deutsche Bahns gamla vagnar och en mängd olika elektriska lok, inklusive relativt moderna klass 185,5 Traxx-enheter och äldre DB-lok.

GoAhead Tyskland bekräftade till järnvägstidskriften IRJ att företaget hade beslutat att preliminärt använda sig av rullande materiel från Wedler Franz Logistik (WFL), TRI Train Rental och Centralbahn fram till mars 2020 tills Flirt3 XL-flottan blir helt kapabel för normal drift.

Stadler säger att det var kundens eget beslut att inte använda den nya flottan omedelbart utan istället genomföra en intensiv period av testning och förberedande idrifttagning.