SJ tar vänertågsupphandlingen

Vänertåg trafikeras med moderna tåg av typen X52. Foto: SJ

SJ har fått förtroendet att fortsätta köra tågtrafiken mellan Göteborg och Karlstad under den åtta år långa perioden från december 2020. Det meddelade beställarna för Vänertåg 2020, Västtrafik och Region Värmland Kollektivtrafik i dag.

Vänertåg täcker linjen Göteborg-Karlstad som är ett kombinerat regional- och fjärrtågssystem som knyter ihop Göteborg och Karlstad och erbjuder regionalt pendlingsresande inom Västra Götaland och Värmland. Trafiken utgörs i dag av åtta turer i vardera riktningen varje dag. Tågen går väster om Vänern och trafikerar Göteborg-Trollhättan-Öxnered-Mellerud-Åmål-Säffle-Grums-Kil-Karlstad. Inga förändringar i detta trafikupplägg planeras för den kommande avtalsperioden.

– Vi är förstås väldigt glada och stolta över det förnyade förtroendet. SJ kör sedan 2010 trafiken i ett trepartsavtal med Västtrafik och Värmlandstrafik. Vi ser uppdraget som ett fint bevis på att samarbetet i dag fungerar väl och är en bra grund att bygga vidare på. Det nya avtalet innehåller flera förbättringar som vi ser fram emot att genomföra tillsammans med beställarna, säger SJs vd Crister Fritzson. 

Precis som i dag kommer resenärer att kunna köpa biljetter och få trafikinformation genom SJs digitala kanaler, som ständigt utvecklas och förbättras ur kundperspektiv. En förbättring jämfört med i dag är att Västtrafiks och Värmlandstrafiks samtliga biljettprodukter kommer att kunna användas för resor på linjen. 

Liksom i dag kommer fordonen på linjen att tillhandahållas av beställarna medan SJ står för bemanning, fordonsunderhåll och försäljning av egna biljetter. Fordonsunderhållet kommer att flytta från Göteborg till Kristinehamn och det dagliga underhållet och städning kommer att utföras i Kristinehamn, Karlstad och Göteborg.