"För järnvägen medför klimatförändringen mera fördelar än nackdelar"

Temperaturer över eller kring noll grader är bra för järnvägen. Sträng kyla och mycket snö är däremot ett problem. Foto: VR kredit: Leif Rosnell

Nordliga områden har värmts upp betydligt snabbare än på hela jorden, där medeltemperaturen stigit med lite över en halv grad på 50 år.

Det snöar mindre på vintern och snön smälter flera dagar tidigare på våren.

Magnus Nygård är direktör på avdelningen för underhåll vid finländska Trafikledsverket. Han berättar för nyhetssajten Svenska YLE att man tydligt märker hur förändringarna i klimatet påverkar underhållet av trafikleder och ökar kostnaderna.

För järnvägstrafiken medför det varmare vintervädret dock mera fördelar än nackdelar.

– Egentligen är noll grader rätt så bra för järnvägen. Om det däremot finns väldigt mycket snö och det är kallt hela tiden, är det mycket besvärligare, förklarar Nygård.

– När det är kallt och isigt bildas det is på tågen. När tågen kör i växlar, kan det ramla isbitar i växlarna, vilket kan leda till att de inte går att använda.

– Om det är svåra förhållanden på järnvägarna, så är det oftast lätt för vanlig biltrafik. De svåraste situationerna för biltrafik är oftast lätta för tågtrafiken, sammanfattar Nygård.