Afrikas snabbaste järnvägsnät tar form

Ny station längs marockanska höghastighetslinjen mellan Tangier och Casablanca. Projektet som kommer att kosta drygt 20 miljarder euro är en teknisk och ekonomisk utmaning för kungariket, men det är också en industriell och teknisk prestation. Foto: National of Chemins de Fer, ONCF

Maghrebs kungarike Marocko gör snabba framsteg med byggandet av landets höghastighetsnät, vars förebild är franska TGV.

Målet är att färdigställa ett linjenät på 1500 kilometer fram till 2035.

Två huvudlinjer planeras vid Atlantkusten med en längd på cirka 900 kilometer. Den ska förbinda städerna Tangier, Rabat-Casablanca, Marrakesh, Agadir.

Dessutom byggs en så kallad Maghreb-linje på cirka 600 kilometer. Den linjen förenar städerna Rabat, Meknes, Fez och Oujda.

En ny linje mellan Tanger och Kenitra har som syfte att avlasta de befintliga linjerna mellan Casablanca/Rabat och Tanger som är överbelastade.

Höghastighetståget "Al Boraq" uppnådde nyligen en topphastighet på 357 km/h under testkörningar mellan Tanger och Kenitra.

En 350 kilometer lång sträcka mellan Casablanca och Tanger, två ekonomiska centra, är känd som “Afrikas snabbaste linje".

Järnvägarna i Marocko bedrivs av det statliga företaget National of Chemins de Fer (ONCF). Marocko har ett väl utvecklat järnvägsnät. Mer än 1 000 kilometer spår håller på att elektrifieras.

Två ytterligare höghastighetslinjer är på planeringsstadium: från Tanger via Rabat, Casablanca och Marrakech till Agadir och från Rabat via Fez till Oujda vid den Algeriska gränsen.