Den ukrainska tillverkaren av rullande materiel Kryukov Railway Car Building Works (KRCBW) har slutfört monteringen av det första tåget av typ DPKr-3.
Denna helt nya dieselmultipelenhet har utvecklats av företaget på mindre än ett år. Under de kommande dagarna kommer det nya tåget att starta de första provkörningarna.
Dieseltåget DPKr-3 kommer att testas under flera månader på järnvägssträckan mellan Novomoskovsk och Balivka i regionen Dnipropetrovsk.
För närvarande genomför experterna från KRCBW, Dnipro National University of Rail Transport och Knorr-Bremse förberedande arbete i Dnipro.
Ingenjörerna installerar bland annat den utrustning som krävs för bromsundersökningen. Efter avslutat test överförs fordonet till ukrainska järnvägsoperatören UZ.
UZ kommer att använda dieseltåget, som har tre vagnar, på järnvägsförbindelsen mellan Kiev och Boryspils internationella flygplats.
DPKr-3-dieseltåget har utrustats med två Voith-tillverkade motorer vardera med en effekt på 588 kilowatt.
Enligt KRCBW är denna typ av motor ytterst kostnadseffektiv. Det nya fordonet har plats för 170 passagerare och innehåller två vagnsklasser. Alla säten är utrustade med USB-uttag. Samtliga vagnar är dessutom utrustade med speciella informationsskärmar som visar tågets körsträcka, stationer, passagerarmeddelanden och underhållning.
För fem år sedan producerade det ukrainska företaget ett DPKr-2 med tre vagnar. Det kallades för Obriy (“Horisonten”). Sedan oktober 2015 används fordonet på UZ:s regionala, icke-elektrifierade linjer i västra Ukraina.
Fordonet har sittplatser för 283 passagerare. DPKr-2-tåget består av endast tredje klassens vagnar med 3H3-stolens design. Det är värt att notera att båda typerna av dessa dieseltåg kan komma upp till 140 kilometer i timmen.