Italiens nya transportminister satsar på höghastighetssträckan Turin-Lyon

Italiens nya transportminister Paola De Micheli säger att hon vill satsa på höghastighetssträckan mellan Turin - Lyon, som koalitionspartnern M5S bittert har motarbetat. Foto: Italienska Ministeriet för Transport och Infrastruktur.

Trots Italiens nuvarande politiska oro, smider italienska statsvägarna (FS) nya planer i form av ett enormt fem-årigt investeringsprogram på 58 miljarder euro. FS:s ledning vill förvandla företaget till en global multimodal aktör.

Järnvägsexperten David Briginshaw, som har analyserat FS: s planer, redogör här för potentiella effekter av FS:s strategi hemma och utomlands.

- Italienska statliga järnvägsbolaget (FS) har visat sig vara skickliga på att hantera Italiens politiska berg-och dalbana, även när de möter politiskt styrda förändringar,  genomförda av företagets egen ledningsgrupp, så som skedde förra året.

En månad efter sitt tillträde i juni 2018 beslutade Italiens transportminister, Danilo Toninelli, att avskeda hela FS-styrelsen inklusive VD, Renato Mazzoncini, och utse en ny styrelse med Gianluigi Vittorio Catelli som ordförande, med Gianfranco Battisti som VD. Battisti är en karriärjärnvägsman som har arbetat 20 år i FS. Han fungerade senast som chef för Trenitalias höghastighetsdivision och sedan som VD för FS Urban Systems.

Efter att Italiens 15-månader långa koalitionsregering hade kollapsat bildades en ny koalition mellan M5S och dess tidigare motståndare det vänsterinriktade demokratiska partiet. Toninelli ersattes av Paola De Micheli, som, enligt Briginshaw, verkar veta mer om järnväg än hennes föregångare.

De Micheli säger att hon vill satsa på höghastighetssträckan mellan Turin - Lyon, som M5S bittert har motarbetat. Frågan är nu hur länge den nya koalitionen kommer att överleva med tanke på den tidigare fientligheten mellan M5S och Demokratiska partiet.