Henry Morrison Flagler förenade Florida med USA

Dagens Florida East Coast - lok i Jacksonville, Florida. Foto-Emmett Tullos
Henry Flagler Museum i Palm Beach, Foto:Markku Björkman
Flaglers Keys-tåg. Foto: Key West-turism

Henry Morrison Flagler Museum är det mest järnvägsrelaterade muséet i Palm Beach, Florida. Det är ett måste för varje järnvägsfantast som besöker denna soliga delstat. Järnvägskungen Flagler köpte palatset till sin tredje hustru år 1901. Numera är det omgjort till museum och en del av de ursprungliga möblerna och antikviteterna finns kvar här.

Henry Flagler spelade en nyckelroll i utvecklingen av den östra delen av Florida längs Atlantkusten och var grundare av Florida East Coast Railway. Han är känd som personen som bidrog till att Miami växte till en storstad. Välståndet och turisterna kom med järnvägen.

1886 byggde Charles Lum, Henry Flaglers son, det första huset i Miami Beach. Det tjocka mangroveträsket gjorde det dock svårt för odlingen och malariamyggorna som arbetarna drog till sig var för talrika och 1894 så lämnade de Miami och kokosnötsföretaget blev olönsamt. Plantaget överlämnades till John Stiles Collins.

Efter att Henry Flagler förlängde sin järnväg via Palm Beach till Miami så åkte John ut till sitt nya lantgods och upptäckte att det fanns sötvatten i närheten och köpte omedelbart några hektar till och började plantera bananer, mangos, avokado och tomater.

Senare insåg dessa två huvudpersoner att de ville bygga en stad precis vid havet och började köpa upp land även i Miami. Tack vare den fantastiska stranden, havet och järnvägen började Miami blomstra. Därmed blev Barrier Beach, som det hette då, en väldigt populär plats för motion och välmående.

Senare förlängde Flagler järnvägen till Key West, USA:s sydligaste punkt. Seven Mile Bridge, som sträckans längsta bro kallas, är 10 887 meter lång och därmed en av de långa broarna i världen, men långt ifrån den längsta. Bron sträcker sig över ett vattenområde mellan Mexikanska golfen och Florida­sundet. Den ursprungliga bron byggdes åren 1908 – 1912. 1935 satte en orkan stopp för trafiken på bron. Den kraftiga vinden fick en del av brospannet att rasa. Bron renoverades, men drabbades ännu en gång 1960, denna gång av orkanen Donna. 1978 började man bygga en ny och för biltrafik bättre anpassad bro. Vägsträckan kallas ofta för the Overseas Highway.  Det medförde att den gamla­ och den nya bron under­ lång tid blev liggande­ sida vid sida. I dagsläget pågår­ rivnings­arbeten på vissa­ delar­ av den gamla bron, men huvuddelen­ av den ursprungliga­ sträckningen­ finns fortfarande kvar.

Tågen spelar numera en underordnad roll för turismen i Florida, men Flaglers namn associeras fortfarande med industriella utvecklingen i USA:s sydligaste delstat och med dess järnvägsnät.