Ukrainska järnvägen skaffar 300 nya lok

Elloket 2ES5K-072 trafikerar snart i Ukraina. Foto: Transmashholding
Ryska Elloket 2EС5К – ЕRМАК. Foto: Transmashholding
2ES5K-070 i Odessa. Foto: Vivan

Ryska Transmashholding levererar 230 elektriska godstågslok av modell 2ES4K och 70 stycken lok av modell 2ES5K till Ukrainas statliga järnvägsbolag, UZ. Ifjol beslutade den ukrainska regeringen att investera 2,71 miljarder euro på ett nationellt förnyelseprogram, som sammanlagt omfattar 509 nya ellok. 

En första preliminära överenskommelse uppnåddes om en första leverans av 292 lok, som består till 80 procent av ukrainskt material, men TMH försöker flytta produktionen från diesel- inriktade Lugansk - anläggningen i Ukraina till koncernens ellokfabrik i ryska Novocherkassk. 

Avtalet stadgar att den andra leveransen kommer att består av lok, som tillverkas vid fabriken i Novocherkassk. Dessa tåg skall innehålla minst 40 procent ukrainsk utrustning och material. Affären finansieras av ryska banker och loken levereras under de närmaste fyra åren. Ytterligare 55 lok kommer att moderniseras.

JSC Transmashholding är den största tillverkaren av lok- och tågutrustning i Ryssland, med en årlig omsättning på 3,2 miljarder dollar. Antalet anställda uppgår till 55 000 personer. I bolaget ingår 14 teknik- och produktionsanläggningar i Ryssland och en produktions- och konstruktionsanläggning i Tyskland. 

Järnvägen i Ukraina drivs av statliga järnvägsbolaget Ukrzaliznytsia, som har sitt huvudkontor i Kiev. Företaget sköter all järnvägstrafik i landet, utom privata industriella linjer, lokala militära järnvägar och kommunal tunnelbana. Ukraina hade från och med år 2008 ett järnvägsnät på 21655 kilometer, varav 9 729 kilometer var elektrifierade. Längs nätet finns 1684 mindre och 126 större stationer.

De flesta sträckor har bred spårvidd (1524 mm) utom de tre smalspåriga järnvägarna, som har en spårvidd på 750 mm. Den totala längden gör att Ukraina ligger på trettonde plats ifråga om nätets längd. Bolaget Ukrzaliznytsia är landets största statsägda företag med 375,900 anställda.

Ukrzaliznytsia bildades 24 september 1991, efter det att landet blev självständigt från Sovjetunionen. Ukrainska järnvägsnätet är indelat i sex geografiska regioner: Donetsk, Lvov, norr, syd, Odessa och Dnjepr. Alla elektrifierade järnvägslinjer i landet har 25 KV 50 Hz växelström eller 3 KV DC.

Vid gränsstationen, Tsjop, med anknytning till Ungern och Slovakien och Jahodyn med förbindelse till Polen, finns bytesstation för boggier, som kan ersättas så att tågen kan köras på ett annat spår. 

Gränsstation i staden Przemysl i Polen är anslutet till Ukrainas omfattande nätverk av bred spårvidd. Mellan Berlin och huvudstaden Kiev finns ett dagligt tåg med vagnar i vardera riktning. Detta tåg går till följande stationer: Kharkov, Odessa, Donetsk, Simferopol och Lvov. Från Wien finns också en anslutning till Kiev.