Japan ger grönt ljus för maglevtåg

Ett av maglevtågen på JR Tokais testanläggning i Yamanashi. Foto: Railway Technical Research Insitute

Den japanska regeringen har gett grönt ljus till järnvägsbolaget JR Tokai för sätta igång med bygget av Maglevförbindelsen mellan Tokyo, Nagoya och Osaka. Landets transportminister, Akihiro Ohata, sade att JR Tokai, kan gå vidare med det stora järnvägsprojektet, som har varit under utveckling sedan 1970-talet.

Med en topphastighet på 505 km/h, kommer maglevtågen att köra mellan Tokyo och Nagoya på cirka 40 minuter. När linjen är klar kommer passagerare att kunna resa de cirka 51 milen mellan Tokyo och Osaka på 67 minuter.

Enligt planerna förväntas maglevförbindelsen att börja transporterar passagerare mellan Tokyo och Nagoya under 2027 och mellan Tokyo och Osaka under 2045.

JR Tokai kör nu maglevtåg på sin testbana i Yamanashi, som för närvarande håller på att utvidgas från 18,4 kilometer till 42,8 kilometer. Utvidgningen beräknas vara klar under 2012 och så småningom kommer testbanan bli en del av maglevbanan mellan Tokyo och Osaka.

Förra året beställde JR Tokai en flotta av 14 Serie L0 maglevtåg för användning på den förlängda testbanan.

Ministeriet har givit JR Tokai i uppdrag att bygga infrastruktur för maglevförbindelsen i en nästan rak linje, med hjälp av underjordiska tunnlar för att passera under de berg som ligger mellan Tokyo och Nagoya.

Mycket av projektets jättelika budget behövs för att bygga tunnlar genom vilka tågen kommer att löpa under mer än 60 procent av linjens sträckning. Planer finns på tunnlar som byggs djupt under markytan för en total sträcka av 100 kilometer i områdena kring Tokyo, Nagoya och Osaka.