SJ påminner om strängare biljettregler

Foto: SJ AB

Från den 12 december blir det tydligare att alla SJs resenärer ska ha biljett innan avgång. Då kommer SJ inte längre att erbjuda möjligheten att köpa sin biljett av tågvärden ombord. Därför behöver alla ha en biljett innan avgång.

De senaste tre åren har förutsättningarna för att köpa biljetter förändrats betydligt. SJ har skapat flera nya digitala köpkanaler och har i dag avtal med över 600 ombud över hela Sverige. Idag säljs endast 0,6 procent av den totala andelen sålda biljetter ombord på tåget, medan 83,5 procent köpt sin biljett i någon av SJs digitala kanaler. Trenden är tydlig – allt fler av SJs kunder gör sina köp digitalt.

– För att möta specifika behov har medlemsorganisationerna i SJs Handikappråd, pendlarföreningar och pensionärsorganisationer bidragit med kunskap till våra betallösningar. I dialog har vi identifierat behov och vi har bland annat tillgodosett funktionshindrades önskemål om ökad tillgänglighet till SJs kundtjänst, säger Thomas Silbersky, SJs Försäljnings- och marknadsdirektör.

Under en övergångsperiod tar SJ hänsyn till hur förutsättningarna ser ut för respektive kund. Vi kommer ha en generös attityd till kunder med särskilda behov av hjälp med att köpa biljett i digitala kanaler och till de som behöver information om de nya reglerna.

– I övergångsperioden, med start i november, hjälper vi de kunder som saknar biljett ombord att själva köpa biljetten via mobilen eller genom att ringa upp vår kundtjänst, säger Thomas Silbersky, SJs Försäljnings- och marknadsdirektör.

Varje dag reser 85 000 kunder med SJ AB och 5 000 medarbetare verkar för att tågresorna ska vara säkra, pålitliga, bekväma och enkla. SJ AB kör dagligen 440 avgångar och trafikerar 160 stationer mellan Köpenhamn och Narvik. Alla resor med SJs tåg i Sverige är märkta med Bra Miljöval. 2014 omsatte SJ 9 miljarder kronor.