Ny kommersiell chef till MTR Express

Peder Osterkamp efterträder Mikael Hallberg som kommersiell chef på MTR Express vid årsskiftet 2015/2016. Foto: MTR Express

Peder Osterkamp tar vid årsskiftet över rollen som kommersiell chef (Chief Commercial Officer) för MTR Express. Peder har omfattande erfarenhet från såväl resebranschen som nyckelroll inom nystartade uppstickarbolag.

Peder Osterkamp kommer närmast från en roll som Head of Corporate Sales på ApoEx, ett uppstickarbolag i apoteksbranschen. Dessförinnan arbetade han vid konsultfirman McKinsey som en av deras experter på kommersiella frågor inom resebranschen. Bland annat har Peder arbetat med produktstrategi och prissättningsfrågor för flyg- och charterbolag i både USA och Europa.

- Peder blir ännu en viktig pusselbit i MTR Express-teamet med sitt stora engagemang, spetskompetens i kommersiella frågor och förmåga att jobba både strategiskt och hands-on. En del i vår ambition att vara nytänkande och utmana är att vi får inspiration och best practice från andra länder och närliggande branscher. Det vet jag med säkerhet att Peder kan tillföra, säger MTR Express vd Johan Söör.

Peders dolda talang är att han är en duktig illustratör, något han gärna sysslar med på fritiden. Bland annat har han gjort illustrationerna till ett antal barnböcker. Han är uppväxt i Skåne och Australien och innehar en civilingenjörsexamen i industriell ekonomi från Linköpings Tekniska Högskola.

-Mitt intryck av MTR Express är att det är ett piggt och hungrigt företag där alla bidrar till att ta fram nya lösningar för att förenkla resandet. Det är få förunnat att gå in i en nyckelroll som denna i ett företag som är i en så spännande tillväxtfas som MTR Express och jag är mycket förväntansfull, säger Peder Osterkamp.

Peder börjar på MTR Express den 16 november 2015 och går parallellt med nuvarande kommersiella chef Mikael Hallberg fram till och med årsskiftet då Peder definitivt tar över stafettpinnen.