Norrtåg väljer Tågkompaniet

Foto: Tågkompaniet

Nyligen beslutade Norrtågs styrelse att Svenska Tågkompaniet AB ska köra regiontågs-trafiken i norra Sverige under de kommande nio åren. – Vi är riktigt glada och tacksamma för Norrtågs val, säger Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet.

Det upphandlade trafikuppdraget sträcker sig över nio år, med start den 20 augusti 2016 fram till tidtabellsskiftet i december 2025. En genomgående önskan i Norrtågs upphandling var stabil och punktlig trafik, vilket bidrog till att Tågkompaniet vann det stora anbudet. Det tror Tågkompaniets vd Mats Gustafsson:

– Vi vet att Tågkompaniet gör ett bra jobb i norr. Vi är väl insatta i de speciella förutsättningar som råder för att köra tåg. Här känner vi oss hemma. Och vi lade ner såväl hjärta, själ och sedvanligt jävlar anamma i vårt anbud, säger Tågkompaniets vd Mats Gustafsson.

Upphandlingen omfattar trafik på sex sträckor i de fyra nordligaste länen; Umeå – Sundsvall, Storlien – Sundsvall, Vännäs – Umeå, Lycksele – Umeå, Luleå – Umeå samt Kiruna – Luleå.  I uppdraget ingår även underhåll av fordonen, där Tågkompaniet valde Euromaint som samarbetspartner.

– Vi är mycket glada för förtroendet att få utföra underhållet av Norrtågen. Vi har en stark organisation och ser fram emot att få vara med och utveckla tågtrafiken i Norrland tillsammans med Tågkompaniet, säger Ove Bergkvist, VD på Euromaint.

Tågkompaniets vd Mats Gustafsson säger att de har lämnat ett kvalitetsanbud där kunderna och punktligheten är i fokus.

– Vi ska leva upp till de förväntningar som ställs på oss. Inte bara beställarens förväntningar utan även kundens förväntningar på bra information och tillgänglighet. Många av våra lösningar baseras på att vara tillgängliga med såväl information, försäljning och distribution under Norrtågs varumärke.