Europas snabbaste tåg i drift

Frecciarossa 1000. Foto: Bombardier

Under den gångna helgen tog de italienska statsjärnvägarna, Ferrovie dello Stato Italiane, höghastighetståget V300 Zefiro, även kallad Frecciarossa 1000, i drift. Kommersiell trafik mellan Milano och Rom inleds i juni 2015.

Ombord under premiärresan var Italiens president Sergio Mattarella, infrastrukturminister Graziano Del Rio och andra högt uppsatta gäster, bland dem Bombardier Transportations koncernchef Lutz Bertling.

Tåget, som i Italien går under benämningen the Frecciarossa 1000, är det nyaste tillskottet till Bombardiers höghastighetsprogram. Med en kommersiell topphastighet på 360 km/h är V300ZEFIRO Europas snabbaste tåg. Dess avancerade konstruktion och höga acceleration garanterar mycket hög snitthastighet, även på kurviga banor. 

Tåget har full interoperabilitet, det vill säga kan trafikera järnvägar i flera andra länder i Europa utan särskild anpassning.

Konstruktion och produktion sker i partnerskap med AnsaldoBreda, där Bombardier ansvarat för design, konstruktion, projektledning och tillverkning av boggier och driv- och styrsystem. En stor del av detta arbete har utförts vid Bombardiers anläggningar i Västerås. Själva produktionen sker i Italien.

2015 blir även i ett annat avseende ett viktigt år när det gäller Bombardiers engagemang inom höghastighetsjärnväg. I Kina inleds i början av sommaren leveranserna av ZEFIRO 380 till kunden China Railway Corporation. Även detta projekt har i hög utsträckning drivits och projektletts från Sverige.