”Stockholm behöver ta nästa steg i tunnelbane-utbyggnaden”

Erika Ullberg, oppositionsfinanslandstingsråd (S).Foto: Socialdemokraterna

Tunnelbanan håller på att byggas ut och Socialdemokraterna i Stockholms läns landsting har länge drivit för att utbyggnaden även ska innehålla en tvärgående lila linje från norr till söder. Vi välkomnar därför att regeringen i Sverigeförhandlingen pekar ut en liknande lösning i den gula linjen som öppnar upp för en ny utformning av tunnelbanenätet. Det säger Erika Ullberg, socialdemokratiskt oppositionsfinanslandstingsråd i Stockholms län.

 –   Stockholmsregionen växer och det är fantastiskt att många vill bo, studera och jobba här. Men då behöver vi också ta ansvar för framtiden. Det är bra att tunnelbanan nu byggs ut men vi måste samtidigt blicka framåt och se hur den ytterligare behöver utvecklas. Därför arrangerar vi nu för åttonde gången Forum för tunnelbana, för att genom samarbete med forskare, näringsliv och andra samhällsaktörer se vilka behoven är och vilka lösningar som finns, säger Erika Ullberg, oppositionsfinanslandstingsråd (S).

–   Vi ser att Stockholm i en nära framtid behöver ytterligare en tvärgående tunnelbanelinje, och vill att den möjligheten utreds. Men vi vill också öppna upp för att diskutera andra framtidsförslag. Att behålla tunnelbanenätet så som det ser ut idag är inte hållbart. Det kommer innebära en allt för stor belastning på befintliga tunnelbanelinjer och skapar inte de nya områden för bostäder och arbetsplatser som vi behöver för en fortsatt tillväxt, säger Erika Ullberg, oppositionsfinanslandstingsråd (S).

Socialdemokraterna föreslår en ny tunnelbanelinje, den lila linjen, med föreslagen sträckning Hagsätra, Älvsjö, Årstafältet, Liljeholmen, Fridhemsplan, Hagastaden, Solna C, Arenastaden och Danderyd. Det vill säga en tvärgående linje mellan södra och norra Stockholm vilket är avgörande för att förbättra arbetspendlingen i staden med kortare restider, avlasta T-centralen och övriga tunnelbanenätet, samt ge möjligheter för fler bostäder och arbetsplatser.

Regeringen har i Sverigeförhandlingen pekat ut sträckan Liljeholmen - Kungsholmen - Norrmalm vilken skulle kunna förlängas söderut från Liljeholmen där möjlighet till nya bostadsområden finns. Det är därför nu naturligt att komplettera utredningen och förverkliga intentionerna med lila linjen och även utreda en sträckning söderöver. På så sätt kan Stockholm få den nya tvärgående linje som staden så väl behöver för att möta behovet av kapacitetsstark kollektivtrafik i en stad som växer. I och med bygget skulle även fler bostäder aktualiseras.