Så ser Stockholms nya tunnelbanetåg ut

Visionsbild över C30-vagnen i Mörby station. Jämfört med tidigare generationers T-banetåg i Stockholm, får det nya tåget fler dörrar för snabbare ombord- och avstigning och blandad fyrsittning och längsgående säten för optimerad komfort, kapacitet och passagerarflöden. Bild: Bombardier
Interiören från C30 erbjuder rymliga gångar, ett brett och nästan platt tak och har indirekt ljus för att skapa en öppen och ljus miljö. Bild: Bombardier

Trafiknämnden hos Stockholms Läns Landsting, SL, samt tågtillverkaren Bombardier har nu fastställt designen för C30 Movia, det nya tunnelbanetåget för Röda Linjen, som börjar levereras 2017.

Bombardier har levererat tunnelbanevagnar till Stockholm i över 60 år, inklusive C20-serien som idag utgör stommen i Stockholms tunnelbana. Men nu väntar alltså nya vagnstyper till den svenska huvudstadens tunnelbanenät. Det var i maj 2013 som Bombardier fick en order om att leverera 96 Bombardier Movia-tunnelbanevagnar till Storstockholms Lokaltrafik. Ordern är värd cirka 5,1 miljarder kronor. Därtill omfattar kontraktet en option på upp till 80 ytterligare fordon.

Formgivningen har tagits fram i ett nära samarbete mellan SL:s designavdelning, Bombardiers globala designteam och designbyrån Veryday i Stockholm. 

Den nya designen har också tagits fram i nära dialog med representanter för resenärer med funktionsnedsättning. Antalet zoner med prioriterad sittning är hela åtta stycken, vilket ger gott om plats för personer med reducerad mobilitet och generösa utrymmen för barnvagnar, rullstolar och extrastort bagage.

- När kollektivtransport uppfattas som attraktiv ökar det hållbara resandet. Med den här tunnelbanedesignen har Stockholm och SL lyft det mottot till en helt ny nivå vilket kommer att gynna både resenärerna och Stockholm i många år framöver, säger Klas Wåhlberg, vd Bombardier Transportation Sweden.

Tågen är utrustade med luftkonditionering, modernt passagerarinformationssystem samt en rad avancerade funktioner, däribland Bombardier Flexx-boggier med robust och lätt design samt driv- och styrsystemet Bombardier Mitrac