Transportmässor med unika identiteter på Elmia i höst

Senaste upplagan av Nordic Rail och Future Transport attraherade drygt 5 800 besökare. Foto: Bengt Spjuth
Jörgen Nyström, projektledare på Elmiamässan. Foto: Bengt Spjuth

Den 6-8 oktober samlas företag och organisationer med intresse för transportindustrin på en av branschens viktigaste mötesplatser. Under tre intensiva dagar arrangeras tre mässor där besökarna kan ta del av de senaste branschnyheterna, lyssna till intressanta seminarier och uppdatera sig om senaste nytt; Nordic Rail, Future Transport och nykomlingen Nordic Road.

Sedan 1995 arrangeras Nordic Rail vartannat år. 2007 fick mässan sällskap av Future Transport, som sedan dess arrangerats parallellt med Nordic Rail.  I början av oktober i år är det dags för elfte upplagan av de populära mässorna, som den här gången får sällskap av den helt nya mässan Nordic Road. Mellan den 6 och 8 oktober fylls Elmiamässan av politiker, branschorganisationer, forskare och förstås även svenska och internationella transportföretag.

Nordic Road, nytt forum för väg- och underhållsbranschenNordic Rail är Nordens enda renodlade och branschfokuserade järnvägsmässa som vänder sig till alla som har någon form av professionell anknytning till eller intresse för tågtrafikens framtid. Här passar många utställare på att visa upp sina senaste innovationer och teknologier som bidrar till framtidens hållbara järnvägstransporter. Nordic Road är ett nytt forum för väg- och underhållsbranschen.  Här samlas aktörer inom bland annat väginfrastruktur, mark och anläggning, parkering, drift, underhåll och andra aktörer som på olika sätt arbetar med byggnation och underhåll av vägnätet.

–Bakgrunden till vår nya mässa Nordic Road är det faktum att transportsystemet i allt större utsträckning betraktas som en enhet, oavsett transportslag. Transportslagen och infrastrukturinvesteringarna hänger ihop, oavsett om de sker via järnväg, väg, båt eller flyg. Vi tror att många väljer att besöka alla tre mässorna för att få en helhetsbild över vad som är på gång i det svenska transportsystemet, säger Jörgen Nyström.

Varje mässa har sin unika identitet och inriktning. Future Transport, som är den ledande transport- och logistikmässan i Sverige, visar hur olika transportslag samverkar för att skapa långsiktigt hållbara transportsystem. På mässan presenteras bland annat visioner för och förslag på hur framtidens transportlösningar kan utformas. Future Transport har på senare år utvecklats till att bli en av norra Europas viktigaste mötesplatser för utformningen av framtidens gränsöverskridande transportsystem.

Omfattande konferensprogram presenteras i aprilEtt omfattande konferensprogram är knutet till de tre mässorna. Under de tre mässdagarna har varje för- och eftermiddag specifika teman. Ett programråd bestående av representanter från bland annat Trafikverket i Sverige och Finland, Jernbaneverket, Bombardier, Tågoperatörerna, ÅF och Swerig, inledde redan våren 2014 arbetet med att sätta ihop mässornas seminarieprogram. I april räknar man med att programmet ska vara helt klart.

–På Nordic Rail inleder vi mässan med temat ”Människan i centrum”. På eftermiddagen växlar vi över till ”Järnvägen som tillväxtmotor”. På Future Transport präglas den första dagen istället av temana ”Staden” och ”Brytningstid”.  Nordic Road inleds med seminarier på temat ”Säkerhet”, tätt följt av ”Arbetsmiljö”, säger Jörgen Nyström, Elmiamässans projektledare för Nordic Rail, Future Transport och Nordic Road.

På Nordic Road genomförs även en halvdag på tema design samt en halvdag kring temat ”Future system”. Future transport erbjuder programpunkter med rubriken ”Vad vill beslutsfattarna?” och ”Resurshållning” medan Nordic Rail satsar på ett ERTMS-tema samt ett finansieringstema. Förra gången hade Nordic Rail och Future Transport drygt 5800 besökare under tre dagar. I år hoppas Jörgen Nyström på att attrahera minst 6000 besökare.