Škodas lanserade ny dubbeldäckare på Nordic Rail

Skoda kommer att leverera sex stycken sexvagnars dubbeldäckare av typen Push-Pull för DB Regio. Bild: Skoda
Skoda Transportation presenterade företagets senaste multi-system lokomotiv Emil Zatopek och eldrivna dubbeldäckaren, som beställdes av tyska järnvägar, förklarade chefen Robert Neuman. Foto: Markku Björkman

Škoda Transportation deltog på Nordic Rail genom att bland annat visa upp företagets nya tågsätt med dubbeldäcksvagnar, som bland annat har rekvirerats av Deutsche Bahn.

– Det här är ett sätt att presentera moderna Škoda- vagnar på den krävande skandinaviska marknaden. Vi vill inte enbart visa upp vårt senaste multi-systemlokomotiv Emil Zatopek och dubbeldäckaren med eldrift för tyska järnvägar, utan även spårvagnen 26 T för den ungerska staden Miskolc eller 28 T spårvagnen den turkiska Konya, förklarade Skodas försäljningschef Robert Neuman.

Sedan Škoda - transportation vann kontraktet, har även konkurrensen på den tyska marknaden vuxit. Enligt Neuman var dock priset viktigaste faktorn för affären.

– Företaget kan också bygga på lång och stadig tradition när det gäller produktion av tåg och rullande materiel. Vi inom Deutsche Bahn är säkra på att dubbeldäckaren kommer att uppfylla alla förväntningar, sade DB:s vd Ruediger Grube nyligen i tysk tv.

Besökarna kunde också se en rad ny järnvägsdesign från Plzens Škoda-fabrik.  

Skoda kommer att leverera sex stycken sexvagnars tågsätt med dubbeldäckare av typen Push-Pull för DB Regio. Tågen består av en kontrollvagn, fem ytterligare vagnar och ett lok från Emil Zatopek-serien i ny design speciellt för DB. Ekipagets maximala hastighet kommer att ligga på 189 kilometer i timmen.