Inom EU har man under de senaste åren beslutat att öka konkurrensen inom järnvägstrafiken. Finland öppnade inrikes godstrafik på järnväg för konkurrens i början av 2007 i enlighet med EU-kraven.
År 2010 öppnades även den internationella persontrafiken inom EU för konkurrens. Ändringarna har ännu inte haft någon omedelbar inverkan på Finland, eftersom det inte är möjligt att resa med tåg från Finland direkt till ett annat EU-land.
EU-kommissionen gav i januari 2013 ett förslag till EU:s fjärde järnvägspaket. Förslaget till rättsakt gäller järnvägsmarknaden samt driftskompabiliteten och säkerheten inom järnvägssystemet. Enligt paketet skulle den inrikes persontrafiken öppnas för konkurrens 2019.
Trafikministeriet och VR-Group Ab beslutade dock nyligen att förlänga VR-Groups ensamrätt till inrikes passagerartrafik i Finland till år 2024. Tidigare har ensamrättsavtalet gällt endast fram till 2019.
Beslutet motiveras med att Finlands bannät inte erbjuder möjligheter till fungerande konkurrens samt att spelreglerna för öppnandet av konkurrensen inte är färdiga på EU-nivå.
Som motprestation förbinder sig VR till omfattande fordonsinvesteringar samt till att köra s.k. trafikeringspliktstrafik värt högst 20 miljoner euro per år fram till slutet av 2019 och högst 21 miljoner per år fram till slutet av 2024.
Källa: Finlands Kommunikationsministerium