Det slutgiltiga beslutet om automatmetrons framtid kom strax före julhelgen. Det var kanske det svåraste beslutet i Helsingfors stads trafikverks (HST) historia. Automatiseringen av metron i Helsingfors blir inte av, trots att projektet har hunnit pågå i sju år och kostat tiotals miljoner euro. Alla avtal med leverantören Siemens hävs.
- Vi räknar med att få tillbaka alla pengar vi har betalat Siemens, och dessutom borde vi få ersättningar för det här. Troligtvis måste vi gå igenom en rättsprocess, men vi ska nog få tillbaka pengarna även om Siemens kommer att vara av motsatt åsikt, berättade HST:s direktionsordförande Otso Kivekäs till Finlands Radio.
Enligt Kivekäs har Siemens fått ungefär 50 miljoner euro. Det blir fler förare i stället för förarlösa tåg.
Automatiseringen har kantats av otaliga bekymmer och HST beskyller Siemens för flera avtalsbrott. Projektet ligger flera år efter i tidtabellen, och den stora, enskilda orsaken till att HST måste dra i nödbromsen är att ytterligare förseningar skulle kunna leda till att Västmetron inte kan tas i bruk på hösten år 2016.
Nu kan metrotågen inleda trafikeringen på Västmetrosträckan med förare i tågen. Det är här som HST räknar med att förlora pengar.
HST meddelade att det kommer att gå över till metrotåg med två vagnar i stället för nuvarande tre, vilket i praktiken betyder att tågen blir fler och då behövs det också fler förare.
Enligt finska Hufvudstadsbladet så kanske den förarlösa metron kan bli verklighet någon gång efter 2020.
Esbobanan måste i alla fall förses med automatiska hastighetshållare. Det är tekniskt möjligt men tidtabell och kostnader klarnar först efter ett anbudsförfarande, skriver Huvfudstadsbladet.
Källa: Finlands Radio, Hufvudstadsbladet