Alstom rustar upp Transsylvaniska järnvägen

Rumänskt Intercity lok klass 47 anländer till staden Medias i rumänska Transsylvanien. Ett av många objekt för Alstoms moderniseringsåtgärder. Rumänska tå ska bli snabbare i framtiden. Foto: Stefan Bichler
Rumänskt Intercity lok klass 47 anländer till staden Medias i rumänska Transsylvanien. Ett av många objekt för Alstoms moderniseringsåtgärder. Rumänska tå ska bli snabbare i framtiden. Foto: Stefan Bichler

Rumänska infrastrukturkoncernen CFR-SA har tilldelat Alstom, rumänska Alcatel Lucent och Pas 97 Impex ett moderniseringskontrakt på 498 miljoner leu. Syftet är att utrusta 170 km järnväg mellan städerna Simeria, Coşlariu och Sighișoara i Transsylvanien med ny säkerhetsteknik i form av ETCS nivå 2 och GSM-R.

Kontraktet är en del av 40-månader långt moderniseringsprojekt som ska göra det möjligt för tågen att öka farten på sträckan från 120 km/h till 160 km/h.

- Passagerarna uppskattar inte bara ökade hastigheter och mer komfort på uppgraderade spåravsnitt, utan också trevlig design och nya funktioner, även om det bara handlar om en begränsad sträcka. De illustrerar ändå vad som kan bli lösningen för framtida passagerartransporter också i andra delar av landet, förklarade Gabriel Stanciu, VD för Alstom Transport i Rumänien.

Alstom uppskattar den egna andelen av kontraktet till 100 miljoner euro, inklusive företagets Atlas 200 ETCS-teknik och leverans av ett Coradia- tågsätt som ska användas för testkörning.

Källa: Alstom