Forskning gör järnvägsväxlar säkrare

Foto: Toshinori Baba

En stor utmaning för dagens infrastrukturägare av järnvägssystem är att minska kostnaderna och effektivisera underhåll av spårkomponenter. I det EU finansierade projektet SAFTInspect har industri och universitet tillsammans utvecklat en ultraljudsmetod för att möjliggöra inspektioner av järnvägsväxlar av manganstål.

Manganstål används ibland i järnvägsväxlars korsningsspets för att reducera slitaget. Nackdelen med manganstål är att det är ett grovkornigare material vilket gör det svårt att inspektera med hjälp av de konventionella ultraljuds-metoder som finns.

– I dag utförs inga inspektioner av dessa komponenter då tillförlitliga metoder saknas. Detta kan resultera i att sprickbildningar som finns invärtes aldrig upptäcks och i värsta fall kan detta leda till att korsningsspetsen spricker och orsakar en urspårning, säger Matti Rantatalo forskarassistent vid Luleå tekniska universitet.

Den framtagna prototypen skall både lösa problemet med att detektera sprickor i grovkorniga material som manganstål, standardisera inspektionerna av korsningsspetsar samt skapa en inspektionsmetod där resultatet kan jämföras med tidigare mätningar för att utvärdera eventuella förändringar med tiden.