Drönare kommer att användas i allt större utsträckning inom järnvägen, enligt en färsk rapport om framtidstrender inom transporter. Drönare skulle kunna göra nytta inom järnvägen för att öka säkerheten och som ett verktyg för förebyggande underhåll.
Rapporten, som presenterades på konferensen Congress Future of Rail 2050 och tagits fram av teknikkonsultföretaget Arup, förutspår att drönare har framtiden för sig i takt med att tågresandet ökar och städerna växer.
– Stadsbefolkningen i världen växer snabbt och år 2050 kommer cirka 75 procent av världens befolkning bor i städer. Det innebär ett enormt tryck på infrastruktur och resurser, men också betydande möjligheter för järnvägen, som är beroende av passagerartäthet för att fungera så effektivt som möjligt, säger Colin Stewart på Arup i ett pressmeddelande.
Rapporten listar också några exempel på hur drönare används idag inom järnvägen:
- Vinterstormarna i Storbritannien 2014 orsakade omfattande skador på infrastrukturen längs Englands sydkust. En drönare användes av operatören Network Rail för att övervaka återuppbyggnaden av järnvägen på en 100 meter lång sträcka längs kusten i Dawlish.
- I USA har Union Pacific börjat titta på drönare som ett sätt att öka effektiviteten i underhållet av sitt järnvägsnät.
- I Tyskland har Deutsche Bahn (DB), Europas största järnvägsoperatör, sedan förra året börjat använda drönare för att övervaka gäng som sprayar graffiti på järnvägen. Varje år lägger DB ut 7,6 miljoner euro graffitisanering. I jämförelse kostar de en meter långa drönare bara 60 000 euro styck, så målsättningen är att drönarna ska minska graffitisaneringskostnaderna.
- I Israel har drönare satts in som ett extra övervakningsmedel i Jerusalem på vissa järnvägsstationer som skakats av upplopp och vandalism.