Planer på höghastighetståg Norge-Trelleborg-Tyskland

Ännu ett gigantiskt infrastrukturprojekt har börjat diskuteras, en höghastighetstågbana från Norge till Trelleborg och en tunnel direkt från Trelleborg till Tyskland.

Beräknad kostnad är 20 miljarder euro. Det hela ska kunna stå klart 2030 då Öresundsbron slagit i kapacitetstaket. Projektet kallas Coinco South, skriver Öresundsinstitutets tidskrift Job & Magt.

"En realistisk vision", enligt industri- och handelskammaren i Berlin.

Knut Halvorsen, vd för Oslo Teknopol, som har det administrativa ansvaret för Coinco, varnar för att döma ut projektet som ett fantasifoster.

– Tekniken är beprövad och kostnaderna på cirka 20 miljarder euro är inget oöverstigligt hinder, säger han till Job & Magt.

Resonemanget bygger på att Norge vill ha en snabb och bra förbindelse till kontinenten och att Danmark väntas motsätta sig att ständigt mer trafik pressas genom Själland och Lolland-Falster.

Första steget blir nu att ta fram hållbara beräkningar på allt från geologiska förutsättningar och miljökonsekvenser till transportekonomi. I slutet av nästa år ska det vara klart.

Finansieringen kan, enligt Knut Halvorsen, lösas. Om inte pengar kommer någon annanstans ifrån kan Norge betala:

– Vi kan ta pengar ur oljefonden i stället för att låta den gå back med investeringar i aktier och obligationer, säger han.

När projektet presenterades i Berlin i början av december var en av deltagarna Eckhardt Rehberg, medlem i förbundsdagens finansutskott. Han säger att det vore "rena vansinnet att inte diskutera det norska förslaget".

– Man ska komma ihåg att stora projekt planeras decennier i förväg.

(TT)