Ett fullautomatiskt, förarlöst INNOVIA monorailtåget, som presenteras på årets Innotransmässa av världsledande Bombardier Transportation förväntas ge städerna runt om i världen ett ännu snabbare transiteringssystem med högsta möjliga kapacitet.
Tillverkaren gör gällande att tvåvåningståget OMNIO (Regio 2N) är världens första regionala dubbeldäckare av EMU klass, som möjliggör sammankoppling av existerande en- och dubbeldäcksvagnar.
Tillverkaren anser att denna funktion bidrar till högre kapacitet, bättre passagerarkomfort, utmärkt tillgänglighet och synlighet genom hela tåget.
Loket TRAXX AC introduceras med så kallad ”last-mile-funktion”, som gör det möjligt att trafikera längs icke-elektrifierade linjer och inne i terminaler, genom att använda lokets egen dieselkraft för "last mile", vilket eliminerar behovet av ett extra rangerlok.
Loken kan drivas med såväl tysk/svensk/norsk (15 kV, 16 2/3 Hz) som dansk (25 kV, 50 Hz) linjespänning. Alla skandinaviska lok är av samma typ som varianten 185,2 (Bombardier TRAXX F140AC2) som började levereras 2005. Loken byggs vid Bombardiers anläggning i Kassel i Tyskland.
Företaget presenterar på Innotrans även FLEXX-tåget med dess kompakta boggi och FLEXX Tronic WAKO- teknik, som ger passagerarna ökad komfort och bidrar till att hastigheterna kan ökas i kurvor med upp till 15 procent. TWINDEXX Vario dubbeldäckare är också present på mässan och kan numera användas även på långa distanser.
Källa: Innotrans